عصر بازار

اوراق خزانه،رقیب بازار سهام

عصر اعتبار- کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اوراق خزانه به رقیب بازار سهام تبدیل شده است، گفت: توقف طولانی مدت نماد شرکت ها از عوامل ایجاد رکود در معاملات بورس و کاهش حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه به شمار می رود.

اوراق خزانه،رقیب بازار سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، توقف طولانی نمادهای بانکی را از عوامل سهیم در ایجاد رکود در بازار سهام دانست، و افزود: توقف طولانی مدت نمادهایی مانند بانک ها و مپنا تاثیر منفی بر حجم و فضای معاملات داشته است.
وی با بیان این که شماری از این نمادها به مدت چندین ماه بسته شده اند و سرمایه های هنگفتی را حبس کرده اند، اضافه کرد: پول های هنگفتی در این نمادها قفل شده اند، به طوری که سهامداران آنها امکان نقدشوندگی و حضور را در بازار سرمایه از دست داده اند.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بسیاری از صنایع بورسی در ماه های اخیر با رونق و رشد مواجه شده بودند، اما سهامداران نمادهای متوقف، امکان فروش سهام خود و داد وستد این سهام سودآور را از دست داده اند.
مقدسیان با بیان این که انتظار می رود در روزهای آینده، نمادهای متوقف بانکی بازگشایی شود، افزود: نقدشوندگی یک بازار همواره نسبت به سودآوری آن برتری داشته است، سرمایه گذاران تمایل دارند به سرعت به منابع مالی خود دسترسی داشته باشند.
وی همچنین اوراق خزانه را رقیب بازار سهام اعلام کرد و گفت: سود اوراق خزانه که توسط دولت در بازار سرمایه منتشر می شود، در برخی موارد بالاست به طوری که اکنون شاهد اوراق خزانه با سود 25 درصدی هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: این اوراق بدون ریسک، سود بالایی را عاید سرمایه گذاران می کند، در نتیجه برخی سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای خرید و فروش در بازار سهام در اوراق خزانه که سود ثابت و مطمئنی دارد، مشارکت کنند.
مقدسیان گفت: پرداخت سود 25 درصدی برای اوراق خزانه در حالی است که بانک ها را مجبور کرده ایم سود بانکی را از حدود 20 به 15 درصد کاهش دهند.
وی با انتقاد از سود بالای اوراق خزانه، افزود: اگر سود بیش از 15 درصد برای بانک ممنوع بوده و زیاد تلقی می شود، پس چرا اوراق خزانه با سود 25 درصدی عرضه شده است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اوراق خزانه با سود 25 درصدی، توازن بازار پولی کشور را بر هم می زند، اضافه کرد: باید برای کاهش نرخ سود اوراق خزانه و نزدیک کردن آن به نرخ تورم اقدام کرد، در هیچ نظام اقتصادی، منطقی نیست که سود اوراق با درآمد ثابت، سه برابر میزان تورم باشد.
مقدسیان درباره وضعیت صنایع بورسی نیز گفت: برخی شرکت ها در هفته های اخیر بازدهی خوبی داشته اند که از جمله آنها می توان به شماری از شرکت های پتروشیمی، معدنی و فلزی اشاره کرد.
وی با بیان این که اکنون شاهد استراحت قیمت گروه فلزات در بازارهای جهانی هستیم، ادامه داد: بازارهای جهانی در تعطیلات سال نو میلادی قرار دارند و بر این اساس، شاهد کاهش معاملات و قیمت آنها هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: با توجه به رشد ارز، برخی صنایع بورسی بزودی با تعدیل مثبت روبرو خواهند شد.
به گزارش ایرنا، اوراق خزانه اسلامی، ابزاری مالی با درآمد ثابت برای تسویه بدهی دولت به طلبکاران و پیمانکاران است؛ از طریق اوراقه خزانه می توان برای اجرای پروژه ها و پرداخت بدهی ها تامین مالی کرد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است در سال 1395 تا مبلغ 125 هزار میلیارد ریال اوراق تسویه خزانه منتشر کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی