عصر بازار

دلیل واقعی و اقتصادی برای افزایش نرخ دلار وجود ندارد

عصر اعتبار- رئیس دفتر رییس جمهوری، افزایش مقطعی ارزش دلار را ناشی از عوامل روانی دانست و تاکید کرد: بالا رفتن نرخ دلار در برابر ریال در چند هفته اخیر، توجیه اقتصادی ندارد و با برطرف شدن عوامل روانی و سیاسی آن ، پایین می‌آید.

دلیل واقعی و اقتصادی برای افزایش نرخ دلار وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، محمد نهاوندیان  در گفت وگویی اظهارداشت: روشن است که با افزایش درآمد ارزی کشور چه در صادرات نفتی پس از رفع تحریم‌ها و افزایش قیمت نفت، و چه در صادرات غیرنفتی با رشد پساتحریم، و همچنین شروع مجدد فاینانس‌ها و یوزانس های خارجی، عرضه ارز افزایش می‌یابد و افزایش نرخ پایداری نخواهد داشت.

وی با اشاره به نرخ 7 درصدی تورم و کاهش پیوسته آن از یکسو و از سوی دیگر نرخ 7 درصدی رشد اقتصادی کشور، گفت: این شاخص ها نشان می دهد که دلیل واقعی برای افزایش نرخ دلار در ایران وجود ندارد.

رییس دفتر رییس جمهوری در تشریح دلایل افزایش کوتاه مدت نرخ دلار در هفته اخیر اظهارداشت : افزایش کوتاه مدتی که شاهد آن بودیم بخشی تحت تاثیر افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر به دلیل عامل روانی ناشی از انتخابات آمریکا و مسایل اتحادیه اروپا بود و بخشی هم به سبب برخی عوامل روانی و سیاسی داخلی از قبیل پیش بینی های غیرواقعی ناشی از افزایش تقاضا به سبب سفرهای موسمی یا سوداگری ارزی برخی عوامل دست اندرکار حاصل شده است.

نهاوندیان تصریح کرد: به همین جهت است که می بینیم به دلیل نبود عامل اقتصادی واقعی ، این عوامل روانی اثر خود را از دست داده اند و ارزش دلار شروع به پایین آمدن کرده و به جای خود باز می‌گردد.

وی افزود: جای تأسف است که سخنران محترمی در یک تریبون عمومی مطلب نادرستی را در موضوع حساسی مثل نرخ ارز، بدون هیچگونه مستندی به مسؤولی نسبت دهد و تأسف‌بارتر آنکه برخی سایت‌ها بدون هیچ‌گونه تحقیق و تبیینی آن را نشر دهند و بعضی هم از سر ذوق، آن را تیتر کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: آیا فراموش کرده‌ایم که همه ما وظیفه داریم در سال اقدام و عمل، از اقتصاد کشور و رشد و ثبات آن دفاع کنیم؟ آیا فراموش کرده‌ایم که پیش از اقتصاد، ما در قبال اخلاق و اعتماد عمومی مسئولیم.

یادآوری می شود شب گذشته برخی رسانه ها به نقل از یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده بودند که رییس دفتر رییس جمهوری نرخ 7 هزار تومانی برای دلار را مناسب اقتصاد ایران می داند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی