عصر بازار

لیلاز:

قیمت دلار در بازه ۳۹ هزار ریالی منطقی است

عصر اعتبار- استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران نرخ کنونی دلار در بازار آزاد را منطقی و طبیعی توصیف کرد و گفت: انتظار نمی رود قیمت دلار از ۳۹ هزار ریال کمتر شود.

قیمت دلار در بازه ۳۹ هزار ریالی منطقی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «سعید لیلاز» درباره فروکش کردن نوسان بازار ارز و بازگشتن دلار به کانال 39 هزار ریالی از دیروز(شنبه) افزود: افت ارزش دلار در روزهای گذشته، قابل پیش بینی بود و مساله عجیبی ارزیابی نمی شود.
به گفته وی، بخش قابل توجهی از افزایش نرخ دلار آمریکا در هفته های گذشته ناشی از افزایش ارزش آن برابر سایر ارزهای عمده و اصلی بود؛ به طوری که در یک ماهه منتهی به دسامبر (یازدهم آذرماه تا دهم دی ماه) ارزش آن برابر یورو هشت درصد افزایش یافت، در حالی که در بازار داخلی این افزایش به طور تقریبی 11 درصد بود.
این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: انتظار می رود قیمت دلار اگر حتی از بازار داخلی هیچ اثری نگیرد، متاثر از تحولات بین المللی 39 هزار تا 40 هزار ریال ارزشگذاری شود.
** پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ دلار به ضرر تولید و اشتغال
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران تاکید کرد باید یک رابطه منطقی بین ارزش دلار، تورم داخلی و تحولات بین المللی وجود داشته باشد و گفت: پایین نگه داشتن مصنوعی ارزش دلار نیز اشتباه است و کاهش اشتغال و تولید داخلی را به همراه دارد.
لیلاز ادامه داد: نباید با پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت دلار، صادرات را تشویق و واردات را تقبیح کنیم.
وی بیان داشت: با کاهش ارزش دلار در روزهای گذشته، بازار سفته بازی متاثر از التهاب رو به افزایش آن نیز کنترل شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش افزایش 10 دلاری قیمت نفت تا رسیدن به 58 دلار ادامه داد: ایران به دلیل رشد نرخ دلار در روزها و هفته های گذشته سود کرده و قدرت خرید کشور افزایش یافته است.
وی با تاکید دوباره بر اینکه نرخ 39 هزار تا 40 هزار ریالی دلار در بازار طبیعی به شمار می آید، یادآوری کرد: آذرماه پارسال متوسط نرخ دلار در بازار آزاد 36 هزار و 500 ریال بود که با احتساب تورم 9 درصدی، به نرخ تقریبی 39 هزار و 800 ریال امروز می رسیم؛ بنابراین، نرخ امروز طبیعی و منطقی است.
لیلاز اضافه کرد: آنچه در این مقوله برای اقتصاد کشور سودمند ارزیابی می شود، در وهله نخست ثبات قیمت دلار و سپس نسبت معقول آن با نرخ تورم داخلی و تحولات بین المللی است.
بازار آزاد ارز این هفته را با روند نزولی قیمت ها آغاز کرد؛ به گونه ای که قیمت هر دلار آمریکا دیروز (شنبه) به کانال 39 هزار ریالی برگشت.
** آمریکا علاقه مند به تحریم ایران نیست
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی درباره اثر روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رییس جمهوری جدید آمریکا، گفت: این فرد آنطور که سعی کرد در انتخابات خود را «وحشتناک» جلوه دهد، نیست و نمی تواند تاثیر آنچنانی روی اقتصاد کشور داشته باشد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تغییر شرایط داخلی بویژه در سطوح مدیریتی را سبب جلوگیری از تاثیر تحریم ها دانست و اضافه کرد: امروز آمریکا به تحریم ایران علاقه مند نیست و در صورت تمایل به این اقدام، سایر کشورها از این مساله حمایت نمی کنند. از سوی دیگر، مدیریت کشور خواهان سر و سامان بخشی به اقتصاد است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی