عصر بازار

ارزهای رکورددار ریزش در سال ۲۰۱۶

عصر اعتبار- سال ۲۰۱۶ سال پرفراز و نشیبی بود و بازارهای ارزی از این نظر مستثنی نبودند.

ارزهای رکورددار ریزش در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کشورهای معدودی وضعیت مطلوبی داشتند اما سایر کشورها شاهد سقوط چشمگیر ارزش ارزهایشان بودند. پایگاه اینترنتی سی ان ان مانی به بررسی ارزهایی پرداخته که دشوارترین وضعیت را در سال 2016 داشتند. این ارزها عبارتند از:

پوند مصر: 59 درصد ریزش

مصر در نوامبر تصمیم گرفت نرخ ارز خود را شناور کند. این اقدام در راستای تلاش برای کاهش بحران اقتصادی عمیق و تامین وام اضطراری از صندوق بین المللی پول انجام گرفت.

پوند مصر بلافاصله 48 درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد و از آن زمان حتی کاهش بیشتری پیدا کرد و سال را با 59 درصد کاهش در برابر دلار به پایان رساند.

نایرای نیجریه: 37 درصد ریزش

نیجریه در طول سال با کاهش قیمتهای نفت دست و پنجه نرم کرد و روند مذکور، ارز این کشور را تحت فشار قرار داد.

این کشور آفریقایی برای 70 درصد از درآمد دولتی به نفت متکی است و اقتصادش از حملات مکرر شبه نظامیان که بسیاری از آنها تاسیسات نفتی را هدف می گیرند، آسیب دیده است. نایرا در سال 2016 بیش از 37 درصد در برابر دلار نزول کرد.

لیر ترکیه: 18 درصد ریزش

لیر ترکیه بلافاصله پس از کودتای نظامی نافرجامی که در ژوییه به وقوع پیوست، شش درصد در برابر دلار ریزش کرد و در نیمه دوم سال که آژانسهای اعتبارسنجی "اس اند پی" و "مودیز" به ارتقای رتبه اعتبار مالی ترکیه به سطح بی‌ارزش اقدام کردند، روند نزولی لیر ادامه یافت.

ترکیه در یک دهه گذشته بدهی خارجی زیادی انباشته است. صندوق بین المللی پول و سایر ناظران به آنکارا هشدار داده اند که اعتیادش به ارز خارجی غیرقابل پایدار است. لیر تا اواخر دسامبر 18 درصد در برابر دلار کاهش داشت.

پزوی آرژانتین: 17 درصد ریزش

ارز آرژانتین که دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی است، در سال 2016 تحت فشار منفی زیادی قرار گرفت.

در حالیکه اصلاحات کلیدی، امیدواریهایی برای بازگشت به رشد اقتصادی ایجاد کردند،  طبق آمار صندوق بین المللی پول، اقتصاد این کشور به میزان 1.8 درصد در سال 2016 کوچک شد، دستمزدهای واقعی کاهش یافت و نرخ تورم به حدود 40 درصد رسید. پزو 17 درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد.

پوند انگلیس: 17 درصد ریزش

رای ماه ژوئن برای خروج از عضویت اتحادیه اروپا که به بریگزیت معروف شد، ریزش چشمگیر پوند را بدنبال داشت. سرمایه گذاران نسبت به پیامدهای بریگزیت بر اقتصاد نگران بودند و پوند اولین قربانی این رویداد بود که 17 درصد در برابر دلار آمریکا ریزش کرد.

پوند در ژوییه برای مدت کوتاهی بدترین عملکرد را در میان ارزهای جهان پیدا کرد و در اکتبر، کاهش بیشتری یافت و به 1.22 دلار رسید که پایین‌ترین حد در 31 سال گذشته بود. در روز همه‌پرسی بریگزیت، پوند 1.50 دلار معامله شده بود.

پزوی مکزیک: 17 درصد ریزش

پزوی مکزیک از تبلیغات انتخاباتی و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا لطمه شدیدی متحمل شد. سیاستهای ضد تجارت آزاد و اظهاراتی که ترامپ علیه مهاجرت به آمریکا داشت، ارز مکزیک را 17 درصد در برابر دلار آمریکا در سال 2016 کاهش داد.

برای کمک به حمایت از پزو، بانک مرکزی مکزیک نرخهای بهره را در نوامبر افزایش داد.

بولیوار ونزوئلا: ریزش نامعلوم

ونزوئلا از بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود رنج می برد. کمبود مواد غذایی متداول است و این کشور داروی کافی برای تامین نیازهایش ندارد. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده نرخ تورم ونزوئلا 1660 درصد در سال 2017 افزایش پیدا می کند.

طبق آمار وب سایت دلارتودی که یک منبع غیررسمی نرخ مبادلات ارزی در ونزوئلا است، بولیوار 71 درصد در سال 2016 در برابر دلار ریزش کرد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو