عصر بازار

رئیس سازمان چای کشور خبر داد؛

پرداخت ۳۰ میلیارد تومان وام به‌زراعی باغات چای

عصر اعتبار- رییس سازمان چای از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان وام برای عملیات به‌زراعی باغ‌ها و نوسازی صنایع فرآوری خبر داد و گفت: هر کیلوگرم چای سفید در سال‌جاری به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروش رفت

پرداخت ۳۰ میلیارد تومان وام به‌زراعی باغات چای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدولی روزبهان از اختصاص 30 میلیارد تومان وام برای عملیات به‌زراعی باغ‌ها و همچنین نوسازی صنایع فرآوری این محصول خبر داد و افزود: از مبلغ 30 میلیارد تومان، 20 میلیارد تومان با کارمزد صفر درصد به عملیات به‌زارعی به منظور جوان سازی و نوسازی باغ‌ها و 10 میلیارد تومان با کارمزد 4 درصد به صنایع فرآوری چای در راستای بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود خط تولید، خرید دستگاه‌های چای سازی و بهداشتی کردن فرآیند تولید و محیط اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه پرداخت وام برای عملیات به‌زراعی باغ‌های چای آغاز شده است، گفت: عملیات به‌زراعی در یک برنامه پنج ساله اجرا می‌شود و امسال برای دومین بار با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ 20 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شد.

روزبهان تصریح کرد: برای بازپرداخت این وام دو سال تنفس اعلام شده و کشاورزان فرصت دارند از سال سوم و از محل فروش برگ سبز چای بازپرداخت وام خود را انجام دهند.

وی اظهار داشت: از وام مربوط به عملیات به‌زراعی 6 میلیون تومان به ازای هر هکتار کف بر و کمر بر کردن درختچه‌های چای به منظور جوان سازی باغ‌ها پرداخت می‌شود.

روزبهان با اذعان به اینکه باغ‌های چای با عمر بالای 60 تا 70 سال نیاز به جوان سازی دارند، گفت: با این اقدام گیاه به راحتی تغذیه را انجام می‌دهد.

وی هرس احیا را از دیگر اقدامات برای به‌زراعی باغ‌های چای دانست و اعلام کرد: برای هر هکتار هرس احیا، سه میلیون تومان نیز پرداخت می‌شود.

رییس سازمان چای کشور در عین حال افزود: به 10 تا 20 درصد باغ هر کشاورز وام برای بازسازی و جوان سازی اختصاص می‌یابد.

وی به باغ‌های چای رها شده نیز اشاره کرد و گفت: برای آن که باغ‌های چای رها شده به عرصه تولید بازگردد برای احیای هر هکتار باغ 6 میلیون تومان وام نیز در نظر گرفته شده و این وام بدون بهره برای کل یک باغ می‌تواند دریافت شود.

روزبهان پیش بینی کرد: با انجام عملیات به‌زراعی، کمیت برگ چای 30 تا 40 درصد افزایش و کیفیت این محصول به دو برابر ارتقا یابد.

وی درباره وام 10 میلیارد تومانی نوسازی صنایع فرآوری چای نیز اظهار داشت: برای بازپرداخت این وام، دو سال تنفس اعلام شده و از سال سوم بازپرداخت آن شروع خواهد شد.

روزبهان گفت: پرداخت وام به صنایع فرآوری از ابتدای بهمن ماه امسال آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 150 کارخانه فرآوری چای در استان‌های گیلان و مازندران فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: از این تعداد 149 کارخانه با سازمان چای کشور قرار داد خرید برگ سبز چای امضا کرده‌اند که همه آنها برای بازسازی و نوسازی به وام احتیاج دارند.

وی ظرفیت خرید و فرآوری برگ سبز چای توسط این کارخانه‌ها را روزانه 4200 تن اعلام کرد.

روزبهان یادآور شد: امسال 139 هزار تن برگ سبز چای از باغداران خریداری شد.

وی میزان تولید چای سفید در سال جاری را 100 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: هر کیلوگرم چای سفید در سال جاری به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان فروش رفت که بخش زیادی از آن صادر شد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی