عصر بازار

بانکداری الکترونیک پیشتاز است

عصر اعتبار- پیش‌بینی می‌شود درآمد پرداخت همراه در سال ۲۰۱۷ از هزار میلیارد دلار فراتر رود. این تحولاتی است که در دنیا و کشورهای صنعتی در حال وقوع است و چنانچه ما به استقبال این پدیده‌ها نرویم، این تغییرات به ما تحمیل خواهند شد.

بانکداری الکترونیک پیشتاز است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشکر از برگزاری منظم این همایش در سال‌های اخیر عنوان کرد: بنده سه سال قبل در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کردم بانکداری الکترونیک خوشبختانه پیشتاز است و پیشرفت خوبی داشته اما در حوزه زیرساخت شبکه بسیار عقب هستیم و قول دادم بتوانیم تا دو سال آینده بتوانیم آن‌چه مورد نیاز شبکه بانکداری کشور است فراهم کنیم. دلیل هم این است که چنانچه اعتقاد داریم باید دولت الکترونیک راه‌اندازی شود، باید بانکداری الکترونیک به‌روز باشد. در غیر این صورت نمی‌توانیم در زمینه دولت الکترونیک به آن‌چه می‌خواهیم دست یابیم.
وی افزود: دیدگاه دولت یازدهم توسعه‌ای است و با وجود محدودیت‌های موجود در 3 سال گذشته، هرگز رویکرد توسعه‌ آن تحت تأثیر قرار نگرفته است. به‌خصوص در یک سال گذشته و پس از برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، شاخص‌های اقتصادی رو به رشدی را شاهد هستیم.
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دولت تنها هدف‌گذاری در بخش اقتصادی ندارد بلکه اعتقاد دارد باید توسعه متوازن در همه بخش‌های اجتماعی، فرهنگی اتفاق بیافتد. باید دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف‌سازی وجود داشته باشد. وی افزود چنانچه ICT در خدمت این بخش‌ها قرار گیرد، سرعت توسعه سریع‌تر خواهد بود.
واعظی با اشاره به تحولات دنیا افزود امروزه شاهد اتفاقاتی در دنیا هستیم که نگاهی به آن‌ها به ما کمک می‌کند بدانیم ما کجا هستیم و دنیا کجاست. امروز تعداد کاربران اینترنت در جهان از 3٫5 میلیارد نفر عبور کرده است. ضریب نفوذ باند پهن سیار به 50 درصد رسیده و تعداد مشترکین تلفن همراه به 7 میلیارد نفر افزایش پیدا کرده است. از نظر ما که این تحولات را پیگیری می‌کنیم، تحولات بسیاری در حال رخ دادن است. در بحث‌های گذشته عنوان می‌شد بخش سخت‌افزاری حوزه ICT هر شش ماه یک‌بار متحول می‌شود. سپس این‌گونه عنوان می‌شد که نرم‌افزارهایی تولید می‌شوند که فضای مجازی جهان را متحول کرده‌اند. امروزه معتقد هستیم همه این‌ها در حوزه خدمات خود را به شدت نشان می‌دهند و نمی‌توانیم در مقابل این تحولات بی‌تفاوت باشیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درآمد پرداخت همراه را در سال 2015 برابر با 450 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود این درآمد در سال 2017 از هزار میلیارد دلار فراتر رود. این تحولاتی است که در دنیا و کشورهای صنعتی رخ می‌دهد و چنانچه ما به استقبال این تغییرات و پدیده‌ها نرویم، این تغییرات به ما تحمیل خواهند شد. لذا نکته اصلی من این است که ما باید به هر حال به استقبال برخی از این تحولات برویم. بنابراین باید این تغییرات در بانکداری ایران نیز رخ دهد.
واعظی گفت: درآمد جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 2017 به 4400 میلیارد یورو خواهد رسید. در ضمن پدیده‌های جدیدی در راه است که این حوزه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. امروز در کشور و دنیا با نسل سوم و نسل چهارم تلفن همراه مواجه هستیم. اما بدانید که در چهار سال آینده که برخی می‌گویند در سال 2018 و برخی می‌گویند در سال 2020 نسل پنجم تلفن همراه را خواهیم داشت. در نسل پنجم سرعت ده برابر نسل چهارم خواهد بود. ما با اینترنت اشیا مواجه هستیم. بدین معنا که تا سال 2025 به روایتی 50 میلیارد و به روایتی دیگر تا 100 میلیارد اشیا و انسان به اینترنت متصل می‌شوند. ما با داده‌های عظیم، پردازش عظیم و چاپ سه بعدی مواجه هستیم که همگی تحولاتی است که چالش‌هایی برای ما به‌وجود خواهد کرد. بنابراین باید بازنگری در کار خود داشته باشیم.
واعظی در ادامه افزود: آن‌چه مربوط به وزارت ارتباطات و عرصه ICT‌ است، تلاش بر این بوده که از این حوزه جهانی عقب نباشیم. در سه سال گذشته فقط در حوزه زیرساخت و دسترسی 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که 8 هزار میلیارد تومان از آن مربوط به بخش خصوصی و 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولت بوده است. بنا بر آن است که در برنامه توسعه ششم در این حوزه 60 هزار میلیارد تومان دیگر نیز توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری صورت گیرد که این رقم سه برابر سرمایه‌گذاری بخش دولتی یعنی 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی