عصر بازار

گزارش کارگاه آموزشی

چگونه به انطباق صنعت کارت‌ پرداخت (PCI) دست یابیم: یک نقشه‌راه کامل

عصر اعتبار- انطباق PCI مجوزی است که به یک سازمان امکان ذخیره‌سازی، پردازش و انتقال داده‌های کارت‌های اعتباری را می‌دهد.

چگونه به انطباق صنعت کارت‌ پرداخت (PCI) دست یابیم: یک نقشه‌راه کامل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،کارگاه آموزشی چگونه به انطباق صنعت کارت‌ پرداخت (PCI) دست یابیم: یک نقشه‌راه کامل، توسط مارتین پتروف برگزار شد. این کارگاه بیشتر بر استانداردهای خاص PCI می‌پرداخت. در صنعت کارت پرداخت تنظیم‌گرهای مختلفی وجود دارد که در بین آن‌ها تنظیم‌گرهای سطح دولتی از اهمیت بیشتری برخوردارند که بیشتر شامل بانک مرکزی و بانک‌هاست که وظیفه انتشار کارت‌ها را دارند.
در واقع انطباق PCI مجوزی است که به یک سازمان امکان ذخیره‌سازی، پردازش و انتقال داده‌های کارت‌های اعتباری را می‌دهد. اما چه عاملی باعث می‌شود تا یک سازمان انطباق PCI داشته باشد؟ تجربه در این زمینه نشان می‌دهد که این بستگی به سطح بلوغ سازمان دارد. سازمان‌هایی که به سطح بلوغ کافی دست یافته باشند، اهمیت این انطباق را درک کرده و به آن پایبند خواهند بود.
مراحل و مشارکت‌کنندگان دوره زندگی انطباق به ترتیب عبارت است از آمادگی، مرحله تحلیل شکاف، مرحله اصلاح و مرحله ارزیابی. در مرحله ارزیابی دو فاز دستیابی و نگهداری وجود دارد. ویژگی‌ فاز دستیابی معمولاً این است که به‌صورت تمرینی از نوع پروژه در نظر گرفته می‌شود. ویژگی فاز نگهداری این است که بعد از فاز دستیابی است و به‌صورت یک برنامه در جریان خواهد بود. بدین معنی که فاز نگهداری پس از فاز دستیابی تداوم خواهد داشت.
اما موانع موجود در PCI‌ چیست؟ اولین مانع، عدم توانایی در عملی کردن یک استاندارد انطباق در کسب‌و‌کار است. دومین مانع، فقدان آگاهی در مورد نیاز به استفاده از رویکرد مدیریت برنامه است. سومین مانع، مقاومت فرهنگی پرسنل نسبت به تغییرات کارایی بالاتر، مسئولیت فردی و شفافیت است. چهارمین مانع، فقدان چارچوب و الگو راه‌اندازی شده و مستند است که مسئول انطباق توانایی پیروی و اجرای آن را داشته باشد. پنجمین مانع، فقدان ابزارهای حمایتی برای مدیریت و کنترل یک چارچوب انطباق است و نهایتاً آخرین مانع عدم توانایی در اندازه‌گیری و گزارش‌های در جریان است. گام‌های عملی در دستیابی به انطباق نیز عبارت است از: تأسیس کانال ارتباطی، مشارکت در شازمان، تجزیه تحلیل شکاف، اجرای برنامه اصلاح و توسعه ابزارهای لازم برای فرایند پیگری است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی