عصر بازار

بازاریابی خدمات بانکی مبتنی بر رویکرد داده محور

عصر اعتبار- محصول، قیمت، محل و ترویج چهار رکن بازاریابی هستند که در بازاریابی با محوریت مشتری این چهار رکن معادل راه حل مشتری، هزینه مشتری، آسودگی مشتری و ارتباط با مشتری به شمار می‌روند.

بازاریابی خدمات بانکی مبتنی بر رویکرد داده محور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، کارگاه « بازاریابی خدمات بانکی مبتنی بر رویکرد داده محور» توسط دکتر روزبه ترابی در بعد از ظهر روز اول همایش برگزار شد. در این کارگاه چگونگی استفاده از داده در بازاریابی خدمات بانکی مورد بررسی قرار گرفت.
ترابی بازاریابی را فرایندی مدیریتی- اجتماعی معرفی کرد که بوسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند. او تاکید کرد: بازاریابی را نباید فروش یا زیرمجموعه‌ای از فروش دانست.
وی تاریخچه‌ی بازریابی را بررسی و عنوان کرد: امروزه بازاریابی از بازاریابیِ مبتنی بر تولید، بازاریابی مبتنی بر فروش و بازاریابیِ مبتنی بر مشتری عبور کرده است و شکل تکامل یافته‌ی بازاریابی در قالب تعامل و برهم کنش متقابل بروز پیدا کرده است که در حقیقت رویکرد «ارتباط دائمی با مشتری تا نفوذ به ذهن و قلب او» را در دنیای واقع پیاده می‌کند.
دکتر ترابی در ادامه به تبیین ارکان اساسیِ بازاریابی پرداخت و افزود: بر این اساس محصول، قیمت، محل و ترویج چهار رکن بازاریابی هستند که در بازاریابی با محوریت مشتری این چهار رکن معادل راه حل مشتری، هزینه مشتری، آسودگی مشتری و ارتباط با مشتری به شمار می‌روند. وی پس از اشاره به پارادایم جدید بانکداری ‐یعنی بانکداری جامع‐ به تبیین ضرورت بازاریابی در صنعت بانکی پرداخت.
بر اساس اظهارات این کارشناس برجسته‌ی بانکی مراحل بازاریابی بانکی مبتنی بر داده دارای هفت محور است که این هفت محور عبارتند از استخراج داده‌ها، تمیز کردن داده‌ها، دسته‌بندی، بصری‌سازی، کشف‌روندها و روابط، تصمیم بر اساس نتایج بدست آمده‌ واندازه گیری تاثیرات ناشی از تصمیم‌ها. وی در پایان با اشاره به این نکته که داده‌های بانکی نقش کلیدی در بازاریابی خدمات بانکی دارند مراحل مختلف بازاریابی داده محور در صنعت بانکی را تشریح کرد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی