عصر بازار

کارشناس نوآوری و کارآفرینی

مدل‌های کسب‌و‌کار پلتفرمی در فضای بانکی

عصر اعتبار- در حالی که میزان وام‌دهی بانک‌ها در دنیا ۸ درصد کاهش داشته، در حوزه فین‌تک‌ها، حدوداً ۳۰۰ درصد افزایش تأمین مالی اتفاق افتاده است.

مدل‌های کسب‌و‌کار پلتفرمی در فضای بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر فرداد زند، کارشناس نوآوری و کارآفرینی، در سخنرانی خود در خصوص مدل‌های کسب‌و‌کار پلتفرمی در فضای بانکی اظهارداشت: صنعت بانکداری در ایران در آینده نزدیک شاهد حضور فین‌تک‌ها خواهد بود و بخش قابل توجهی از منابع مالی را به سمت خود به حرکت در خواهد آورد. دکتر زند تأکید کرد: فین‌تک‌ها به تدریج خدمات و محصولات بانکی را از بدنه بانک‌ها جدا کرده و خود به ارائه این محصولات و خدمات می‌پردازند.
او با تفکیک دو حوزه پرداخت و وام‌دهی از یکدیگر در این خصوص بیان داشت: پی‌پل در حوزه پرداخت، تقریباً 15 سال پیش ایجاد شد و با 25 واحد پولی کشورهای مختلف در دنیا کار می‌کند. کیک استارتر نیز فضایی است که در آن ایده‌های شخصی افراد و شرکت‌ها مطرح شده و با ایجاد کمپین، از مراجعه‌کنندگان خود درخواست سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حوزه وام‌دهی، شرکت کبج به عنوان تأمین‌کننده مالی کسب‌و‌کارهای کوچک به جای بانک‌ها اقدام به وام‌دهی می‌کند.
این کارشناس نوآوری و کارفرینی بیان داشت: در حالی که میزان وام‌دهی بانک‌ها در دنیا 8 درصد کاهش داشته، در حوزه فین‌تک‌ها، حدوداً 300 درصد افزایش تأمین مالی اتفاق افتاده است. همچنین هزینه انتقال پول در فین‌تک تا 8 برابر کمتر از روش‌های انتقال وجه سنتی است. او در خصوص چرایی بوجود‌آمدن فین‌تک‌ها گفت:‌ بانک‌ها نتوانستند نیاز مشتریان را آن‌طور که باید و شاید تأمین کنند و نوآوری لازم را داشته باشند. همچنین بانک‌ها در حوزه تحلیل داده‌ها و ذخیره‌سازی اطلاعات مشتریان و مبادلات مالی از توانایی لازم برخوردار نبوده‌اند.
دکتر زند در پایان خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های کسب‌وکار پلتفرمی، اثرات شبکه‌ای است. هرچه تعداد افراد و اعضاء شبکه بیشتر باشد، ارزش پلتفرم نیز بیشتر خواهد بود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی