عصر بازار

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک عنوان کرد:

دستیابی به جایگاه نخست منطقه در بانکداری الکترونیکی با شاخص‌های دقیق و قابل اندازه‌گیری

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: تحقق جایگاه نخست برای اقتصاد ایران در منطقه و بعنوان مثال در حوزه بانکداری الکترونیکی با تعریف شاخص های دقیق و قابل اندازه گیری میسر است.

دستیابی به جایگاه نخست منطقه در بانکداری الکترونیکی با شاخص‌های دقیق و قابل اندازه‌گیری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، سید ابوطالب نجفی در حاشیه ششمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام های پرداخت، افزود: همایش هایی نظیر همایش بانکداری الکترونیکی و نظام های پرداخت، محلی است که صنعت بانکی کشور با نوآوری ها در صنعت و فن آوری مواجه می شود ضمن این که شرکت کنندگان با سیاست هایی که رگولاتورهایی مانند بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارند، آشنا می شوند.

وی اظهار داشت‌: به عبارت دیگر در این همایش تبادل اطلاعات میان بانک ها و شرکت های آی تی صورت می گیرد و بر اساس این اطلاعات سیاست های جدید استوار می شود .

وی در ادامه در خصوص ضرورت هایی که باید در این همایش لحاظ شود و جای آن در سال های گذشته خالی بوده است، گفت : شاید بهتر است در فاصله یک سالی که بین دو دوره برگزاری همایش بانکداری الکترونیک وجود دارد پایش دقیقی توسط گروهی مشخص صورت بگیرد تا مشخص شود آیا شبکه بانکی و شرکت های فعال در این حوزه در مسیر اهداف تعیین شده در هر دوره از همایش حرکت کرده اند یا خیر؟ اگر حرکتی صورت گرفته تا چه اندازه پیشرفت حاصل شده است؟

نجفی خاطرنشان کرد :  وقتی می گوییم نقشه راهی برای سیستم بانکی داریم که در سال 1404 محقق می شود باید مکانیزم های برنامه ریزی را هم تعریف کنیم یعنی مکانیزم هایی برای اندازه گیری به وجود آوریم . ما در سه سال گذشته بارها در همین همایش و در مجموعه بانک مرکزی از حرکت به سوی اهداف تعیین شده در سال 1404 خورشیدی گفته ایم اما در این خصوص باید چند شاخص عمده هم تعریف کنیم که قابل اندازه گیری باشد .

وی ادامه داد:‌ در مرحله بعد در دوره آتی این همایش باید اعلام شود که بر اساس این شاخص های تعریف شده و قابل اندازه گیری ، چه میزان به اهداف خود نزدیک تر شده ایم یا اگر در شاخصی پیشرفتی حاصل نشده ناشی از چه دلایلی بوده است . به عنوان مثال وقتی وزیر اقتصاد از اول شدن جایگاه ایران در منطقه در سال 1404سخن می گوید باید به این نکته هم اشاره کند که در چه زمینه ای و با چه ابزاری انتظار می رود به رتبه اول برسیم ضمن این که قطعا همزمان با پیشرفت ما ، دیگر کشورهای منطقه هم به تلاش و پیشرفت ادامه خواهند داد و درجا نخواهند زد.

به عبارت دیگر باید مشخص شود در چند سال اخیر در کدام شاخص ها به پیش رفته ایم و به اهداف خود نزدیک تر شده ایم. به این ترتیب جای چنین پایشی در برگزاری این همایش خالی به نظر می رسد .

وی در خصوص عملکرد شرکت خدمات انفورماتیک نیز تصریح کرد: شرکت خدمات انفورماتیک دو بال دارد یکی مسئولیت های حاکمیتی و دیگری عملکرد رقابتی.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش حاکمیتی ، شرکت با نظر و سفارش بانک مرکزی، سامانه هایی را به وجود می آورد و سرویس هایی را ارائه می کند که از جمله آن ها می توان به "پیوند" اشاره کرد.

هرسال علاوه بر این که پایداری تراکنش ها در این سامانه ها افزایش می یابد بر حجم تراکنش ها نیز افزوده می شود . به عبارت دیگر سالانه میزان تراکنش های انجام شده 20 تا 25 درصد افزایش می یابد.

نجفی افزود : این یعنی استقبال مردم از بانکداری الکترونیکی و به تبع این اقبال طبیعتا باید زیرساخت ها نیز تقویت شود به عبارت دیگر ضروری است زیرساخت ها قابلیت سرویس دهی با پایداری و امنیت بالا را داشته باشد، ضمن این که باید اعتماد عمومی به دست آمده نیز تقویت شود چون اگر این اعتماد از دست برود مردم به بانکداری سنتی و شعبه ها بازمی گردند و طبیعتا شعبه ها پاسخگوی آن ها نخواهند بود .

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد : به جز این، باید سرویس های جدید نیز به وجود آید از جمله سرویس های جدیدی که اجرای آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است می توان به "پیوند" اشاره کرد .

بخش مهمی از تراکنش های مردم از طریق تلفن همراه انجام می شود؛ امنیت این انتقال در شبکه بانکی حائز اهمیت است یعنی مردم باید مطمئن شوند که اطلاعاتشان به صورت امن از این شبکه ها عبور می کند به همین دلیل «شبکه پیوند» ایجاد شد .

در این سامانه، در زمان انجام یک تراکنش در موبایل، نیازی به ارسال اطلاعات کارت بانکی نیست و اطلاعات به واسطه شماره موبایل و رمز منتقل می شود .

وی گفت: ‌موضوع دیگری که در دستور کار شرکت قرار دارد ارتباط های بین المللی است؛ مردم ما به سفرهای خارجی می روند و بعد از تحریم ها مسافران خارجی بسیاری به ایران می آیند اما کارت های اعتباری بین المللی آن ها در ایران قابل استفاده نیست بنابراین ما در حال ایجاد زیرساخت هایی هستیم که به واسطه آن کارت های اعتباری خارجی از جمله مسترکارت و ویزا در ایران قابل استفاده شود و کارت های بانکی ایرانی هم در مرحله اول در کشورهای منطقه و بعد در کشورهای اروپایی قابل بهره برداری باشد.

وی تاکید کرد : امضای همراه هم یکی دیگر از سرویس هایی است که در شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده و در تراکنش هایی با عدد و رقم بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

نجفی با اشاره به برخی انتقادها در خصوص فعالیت انحصاری شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: بانک مرکزی متولی گروهی از سرویس ها به صورت انحصاری است از جمله سامانه ساتنا ،سوئیفت، چکاوک و شاپرک ؛ این سامانه ها در اختیار بانک مرکزی است .

وی افزود:‌ در طول سالیان، بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک اعتماد کرده و به این باور رسیده که این شرکت می تواند سامانه ها را در کل کشور پیاده کند تعداد این سامانه ها هم زیاد است و شاید به 25 مورد برسد.

به گفته نجفی، البته این اعتماد نیز جواب داده است یعنی در این مدت سرویس دهی تمام سامانه هایی که بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک محول کرده به نحو احسن و با کیفیت بالا انجام شده به عنوان مثال وقتی در روزهای پایانی سال بعضی سرویس های سایر بانک ها با افت سرعت مواجه می شود سرویس هایی نظیر شاپرک ، شتاب ، ساتنا و چکاوک و سوئیفت با پایداری 99 درصدی به فعالیت خود ادامه می دهد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد : در بخش رقابتی هم به تعدادی از بانک ها سرویس هایی ارائه می کنیم اما در این حوزه رقابت گاهی آزاردهنده می شود . مثلا ما خدماتی را به یک بانک ارائه می دهیم و به عنوان مثال برای کل خدمات سالانه 10 میلیارد تومان دریافت می کنیم اما این بانک از ما به عنوان مشتری جدا می شود و با شرکتی دیگر قرارداد می بندد؛ یعنی برای همان سرویس به عنوان مثال 100 میلیارد تومان پرداخت می کند به هر حال باید شفافیت لازم در هزینه های آی تی بانکها کامل تر شود و بازگشت سرمایه نیز درنظر گرفته شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی