عصر بازار

کارگاه آموزشی

احراز هویت بیومتریک در بانکداری الکترونیکی

عصر اعتبار- عدم اطمینان از احراز هویت مشتریان اصلی‌ترین چالش بانک‌های کشور است. سیستم احراز هویت بیومتریک یک راهکار منحصر بفرد است که از مشخصه‌های بیولوژیکی و رفتاری انسان‌ها برای احراز هویت استفاده می‌کند.

احراز هویت بیومتریک در بانکداری الکترونیکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در روز دوم ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، کارگاه آموزشی با موضوع «احراز هویت بیومتریک در بانکداری الکترونیک؛ چالش‌ها، انواع مدل‌ها و راهکار مطلوب» توسط مهدی فلاح‌چای کارشناس ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک برگزار شد. در ابتدای این کارگاه فلاح‌چای ضرورت سیستم احراز هویت بیومتریک و فرآیندهای اصلی آن را ارائه کرد و افزود: یکی از بزرگ‌ترین تهدیداتی که به یک نگرانی مهم برای بانک‌ها و موسسات مالی تبدیل شده است، حملاتی است که بر روی نحوه‌ی احراز هویت کارکنان و مشتریان بانک‌ها صورت می‌گیرد. ضمن اینکه کیفیت ارائه خدمات بانکی تا حد زیادی تحت تاثیر کیفیت، سهولت و کارایی احراز هویت قرار می‌گیرد که اولین گام ارائه خدمات است. در بسیاری از راهکارها، احراز هویت شخص بطور معمول از طریق ابزاری که در اختیارش است (نظیر توکن، کارت هوشمند و موبایل) و داده محرمانه‌ای که شخص از آن اطلاع دارد (نظیر کلمه عبور یا پین‌کد) انجام می‌شود که عملاً ممکن است به هر طریقی این دو عامل در اختیار یک فرد غیر مجاز قرار گیرد که همین تهدید، علت بسیاری از کلاهبرداری‌هایی است که در حال حاضر در حوزه‌های مختلف بخصوص بانکداری الکترونیکی اتفاق می‌افتد.
فلاح‌چای در ادامه سیستم احراز هویت بیومتریک را به‌عنوان یک راهکار منحصر بفرد احراز هویت معرفی و بیان کرد در این سیستم از مشخصه‌های بیولوژیکی و رفتاری انسان‌ها جهت احراز هویت آن‌ها استفاده شده و از طریق آن، می‌توان از هویت شخص اصیل اطمینان حاصل کرد.
کارشناس شرکت خدمات انفورماتیک افزود: در حال حاضر در حوزه مالی و بانکی در سطح دنیا به سمت این سیستم رفته‌اند و امنیت بالا، کیفیت و سهولت استفاده از آن، بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی را ترغیب به استفاده از آن کرده است و به نوعی می‌توان مشاهده کرد که آینده سیستم بانکداری الکترونیکی به فناوری بیومتریک گره خورده است.
فلاح‌چای در پایان اذعان داشت: استقرار سیستم احراز هویت بیومتریک با مکانیزم‌ها و مدل‌های مختلف و بسیار متنوعی امکان‌پذیر است و وابسته به پارامترها و عوامل گوناگونی نظیر نوع سنسور بیومتریک و کیفیت آن، معماری استقرار سیستم، استانداردها و فرآیندهای مورد استفاده است. شناخت چالش‌ها و ملاحظات مربوطه به استقرار سیستم احراز هویت بیومتریک در بانکداری الکترونیک، کاربردهای آن و انواع مدل‌های استقرار سیستم و معرفی راهکارهای مطلوب می‌تواند کمک شایانی به توسعه مطلوب این سیستم در نظام بانکداری الکترونیک کشور نماید.

برچسب ها
پورسعید خلیلی