عصر بازار

نوبخت:

در ۶ ماهه نخست ۹۵ به رشد ۶.۵ درصد با نفت و ۴.۵ درصد بدون نفت رسیدیم

عصر اعتبار- سخنگوی دولت گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ به رشد اقتصادی حدود ۶.۵ درصد با نفت و ۴.۵ درصد بدون نفت دست یافتیم.

در ۶ ماهه نخست ۹۵ به رشد ۶.۵ درصد با نفت و ۴.۵ درصد بدون نفت رسیدیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری سخنگوی دولت که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: ما توانستیم از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و سرمایه گذاری از طریق اعطای اعتبارات به طرح های تملک دارایی سرمایه ای (طرح های عمرانی) در 6 ماهه نخست سال جاری براساس آمار، مرکز آمار ایران به رشد حدود 6.5 درصدی با نفت و 4.5 درصدی بدون نفت دست یابیم.
وی ادامه داد: توزیع این رشد 6 درصد در گروه کشاورزی، 9.1 درصد در گروه صنعت، 5 درصد در گروه خدمات بوده است.
سخنگوی دولت یادآور شد: سهم نفت در تولید ناخالص داخلی 4.7 درصد است، سهم کشاورزی حدود 13 درصد و سهم صنعت حدود 20 درصد است و بقیه هم مربوط به خدمات می شود.
نوبخت تاکید کرد: البته به این موضوع باید سرمایه گذاری خارجی هم اضافه کنیم، بر اساس گزارشی که از سازمان سرمایه گذاری خارجی دریافت شده نحوه سرمایه گذاری خارجی با روندی که از مهرماه سال 92 یعنی شروع کار دولت تا اول دی ماه سال 94(به دلیل اجرایی شدن برجام) برای 108 طرح تولیدی 5 میلیارد و 211 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت.
وی ادامه داد: از اول دی ماه سال گذشته تا اول دی ماه امسال برای 113 طرح بالغ بر 11 میلیارد و 802 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: قطعا این سرمایه گذاری به اضافه سرمایه گذاری که از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی انجام داده ایم به علاوه 33 هزار میلیارد تومان دیگری که توانستیم به طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص دهیم رشد 5/6 درصدی بدست آوردیم .
نوبخت اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال افزایش و استمرار آن را شاهد باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد خروج از رکود و رشد اقتصادی از برنامه‌های مقطعی دولت از آغاز سال 95 بود که از سال گذشته ادامه و استمرار داشته است، این رشد اقتصادی از دو مسیر دنبال می شد.
وی ادامه داد: نخست کمک به سرمایه گذاری بخش خصوصی در واحدهای تولیدی نیمه فعال که مقرر بود حدود هفت هزار و 500 واحد، در حدود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شود تا فعال شوند و بخش دیگر هم مقرر بود به طرح‌های عمرانی دولتی که اکنون در حال اجراست، اعتبار تخصیص داده شود تا فعال شوند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: سرمایه گذاری از دو مسیر اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و پرداخت تخصیص اعتبار به طرح های دولتی دنبال می شد.
نوبخت ادامه داد: همچنین برای طرح‌های عمرانی مقرر است که تا پایان سال 37 هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های نیمه تمام اختصاص دهیم، براساس گزارشی که به من داده شده ما موفق شدیم از طریق نظام بانکی تا تاریخ 6 دی ماه به 19 هزار و 509 واحد تولیدی حدود 13 هزار و 645 میلیارد تومان تسهیلات بدهیم که آنها بتوانند از حالت نیمه رکود به فعال تبدیل شوند.
وی افزود: بخش دیگر مربوط به طرح‌های عمرانی است که براساس آخرین گزارش 33 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده شده است که بتوانیم با اتمام 246 طرح تا قبل از پایان دولت یازدهم آنها را آماده این بهره برداری کنیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در ابتدای این نشست خبری با یادآوری این که نشست خبری امروز در فضایی متفاوت از جلسات هفتگی دیگر برگزار می شود ، گفت: من هفته گذشته در مسیر عبور از کمیسیون به سازمان برنامه و بودجه با درخواست تعدادی از خبرنگاران پارلمانی برای مصاحبه مواجه شدم، اما به هر حال پاسخگویی نیاز به زمان مناسب دارد. همچنین به ویژه این که سخنان من به عنوان سخنگوی دولت می‌تواند حساسیت زیادی داشته باشد بنابراین باید از سنجیدگی لازم بر خوردار باشد.
وی با بیان این که از این رو بنا شد نشست خبری این هفته در مجلس برگزار شود،
اظهار داشت: من به عنوان فرزند مجلس بیش از آن که دولتی باشم سوابق و خاطرات زیادی از مجلس دارم، 28 سال پیش نماینده جوان سی وچند ساله‌ای بودم که وارد مجلس شدم و به عنوان سخنگوی کمیسیون و هیات رییسه فعالیت می کردم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی