عصر بازار

دلار از سقف روزانه سقوط کرد

واکنش استانبول به بازار جهانی

عصر اعتبار- روز سه‌شنبه، نوسانات دلار در بازار داخلی همزمان با آغاز به کار بازارهای جهانی افزایش یافت.

واکنش استانبول به بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در چهارمین روز هفته، قیمت دلار تا نزدیک 4 هزار تومان بالا رفت، ولی در نهایت با سقوط از سقف روزانه با قیمت 3 هزار و 930 تومان به کار خود پایان داد. حتی در ساعات انتهایی روز و پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی، قیمت‌های کمتری نیز در بازار به ثبت رسید. به گفته بخشی از فعالان، روز سه‌شنبه بازار داخلی با وجود شروع بازارهای جهانی در سال 2017، بیشتر از عوامل بیرونی از متغیرهای درونی تاثیر گرفت. به باور آنها، در ابتدای روز سه‌شنبه، قیمت دلار تحت تاثیر کاهش حجم ارز نقدی موجود در بازار تا آستانه مرز 4 هزار تومان بالا رفت.

البته در این میان برخی دیگر از فعالان، آغاز به کار جابه‌جایی‌های حواله‌ای، رشد نرخ حواله درهم و بالا رفتن ارزش دلار در مناطق مرزی را در رشد ابتدای روز موثر دانستند. با این حال، بیشتر فعالان بر اثر متغیر درونی کاهش حجم ارز موجود در بازار تاکید داشتند، چنان‌که به باور این دسته، پس از افزایش عرضه بازارساز از حدود ساعت 12:30 ظهر، قیمت دلار به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت و چندین محدوده قیمتی پایین آمد. در روزی که دلار در نهایت رشد 5 تومانی را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 7 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 150 هزار تومان رسید. این کاهش در حالی ثبت شد که در ابتدای روز فلز گرانبهای داخلی تحت تاثیر رشد دلار از کانال یک میلیون و 160 هزار تومان عبور کرده بود. کاهش بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر دیگر عاملی بود که بهای سکه را تحت فشار قرار داد. به این ترتیب می‌توان گفت در اولین روز بازارهای جهانی، نوسانات دلار و سکه در بازار داخلی افزایش یافت؛ هر چند عده زیادی اعتقاد داشتند بین دو موضوع یادشده رابطه‌ای وجود نداشته است.

دو نیمه متفاوت

روز سه‌شنبه، قیمت دلار تا آستانه مرز 4 هزار تومانی بالا رفت، ولی پیش از عبور از این مرز با عقبگرد نسبتا شدیدی مواجه شد. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 935 تومان آغاز کرد که افزایشی 10 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز دوشنبه داشت. در ساعات ابتدایی روز هیچ معامله‌گری حاضر نشد، دلار خود را با قیمت‌های 3 هزار و 920 و 3 هزار و 930 تومان به فروش برساند. در چنین فضای افزایشی، قیمت دلار به سرعت راه صعودی را طی کرد و حتی پیش از ساعت 12:30 ظهر تا محدوده 3 هزار و 990 تومان بالا رفت. به گفته شماری از فعالان بازار، افزایش بهای دلار در ابتدای روز بیشتر هیجانی بود و قیمت این ارز در مقاطع زیادی بدون معامله محدوده‌های قیمت را پشت‌سر گذاشت. به اعتقاد برخی بازیگران ارزی، کاهش حجم ارز نقدی موجود در بازار مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز رشد بود. این در حالی است که شماری دیگر، رشد نرخ حواله درهم و بالا بودن ارزش دلار در مناطق مرزی سلیمانیه و هرات را از جمله عوامل زمینه‌ساز رشد قیمت دانستند. با وجود این، زمانی که قیمت دلار در معاملات عمده به نزدیکی مرز 4 هزار تومان رسید، قیمت آن به سرعت راه کاهشی را در پیش گرفت. این در حالی بود که برخی صرافی‌ها برای لحظاتی، قیمت 4 هزار تومان را بر تابلوی خود ثبت کردند. از حدود ساعت 12:30 ظهر بود که شدت کاهش قیمت بالا رفت. عده زیادی، آغاز عرضه بازیگران بازارساز را زمینه‌ساز افت قیمت دانستند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو