عصر بازار

توضیح نوبخت درباره دخل و خرج هدفمندی

عصر اعتبار- رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها طبق تکالیف قانونی هزینه می‌شود و بخش عمده آن نیز به پرداخت یارانه نقدی خانوادها اختصاص می‌یابد.

توضیح نوبخت درباره دخل و خرج هدفمندی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صدا وسیما، محمدباقر نوبخت در گفتگوی زنده با خبر 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه ها در قبال منابعی که از اصلاح قیمت حامل های انرژی به دست می آید مصارفی هم تعیین کرده است افزود: به طور مشخص در ماده 7 این قانون تصریح شده حداقل 50 درصد از این رقم را به صورت نقدی بین خانوارها توزیع کند، 30 درصد را به تولید اختصاص دهد و 20 درصد را به خزانه عمومی واریز کند و هزینه های جاری و عمرانی دولت نیز از این محل تامین شود.

وی گفت: از سال 89 که این قانون اجرا شد متاسفانه نه تنها آن 50 درصد به خانوار ها فقط بسنده نشد و 30 درصد سهم مرتبط با تولید و دولت پرداخت نشد بلکه همه آنچرا که دولت در سال 89 به دست آورد و حتی بخشی از خزانه روی آ ن گذاشت و  به خانوارها داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین افزود: برای سال 89 از محل افزایش قیمت بنزین که اکنون 1000 تومان برای بنزین معمولی و 1200 تومان برای بنزین سوپر است و همچنین از بابت فروش گاز و برق و صادرات فرآورده های نفتی که مجموعا چیزی حدود 50 هزار میلیارد تومان می شود به سازمان هدفمندی یارانه ها تحویل می شود اما قانون برای همین رقم تکالیفی تعیین کرده که پنج درصد از رقم فروش بنزین به نوسازی لوله ها در شرکت نفت، حدود هفت هزار میلیارد تومان برای بهینه سازی انرژی، هزار میلیارد تومان برای تولید قیر و جاده سازی، 14 و نیم درصد از این رقم به خود تولید نفت اختصاص می یابد که مجموعا حدود 20 هزار میلیارد تومان می شود.

نوبخت گفت: آنچیزی که باقی می ماند حدود 30 هزار میلیارد تومان است که ما باید از خزانه طبق قانون مقداری هم به آن اضافه کنیم تا بتوانیم مبلغ 45 هزار و 500 تومان را در ماه بین خانوارها توزیع کنیم بنابراین اگر از این محل بخواهد برای واحدهای تولیدی صرف شود با توجه به اینکه طرح تحول سلامت و شیر مدارس نیز از این رقم بهره می‌برد دیگر چیزی نمی‌ماند اما آن اقلامی که برای بهینه ساز ی انرژی به شرکت گاز، برق، قیر رایگان و نوسازی جاده ها که چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان است، اینها هم به نوعی به تولید باز می‌گردد.

وی درباره راهکارهای دولت برای کاهش مشکلات تولید کنندگان در دریافت تسهیلات افزود: دولت برای خروج از رکود و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی برای سال جاری دو مسیر را انتخاب کرد که یکی از آن پرداخت 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به حداقل 7 هزار و 500 واحد تولیدی راکد بود اما بر اساس آخرین امار تا ششم دی ماه توانسته ایم به 19 هزار و 509 واحد مبلغ 13 هزار و 645 میلیارد تومان تسهیلات بدهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از صدا و سیما خواست به سراغ واحدهایی که از این تسهیلات استفاده کرده اند نیز برود.

نوبخت گفت: ما همچمنان از طریق ستاد رفع موانع تولید استان ها که در استانداری ها تشکیل می شود همه تلاشمان را برای شناسایی واحدهای غیر فعال و فعال کردن انهابه کار می‌بریم.

وی افزود: هم اکنون 33 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص داده ایم که با این کار توانسته ایم در شش ماهه اول سال رشد 6/5 درصدی با نفت و 4/5 درصدی بدون نفت ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نتایج تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی گفت: خوشبختانه همه استان های کشور به تفکیک امار از این دست واحدهای غیر فعال دارند و در هر استانی مشخص است که چه مقدار تسهیلات دریافت کرده اند و صرف چه اموری شده و چقدر بر میزان تولید و اشتغال این واحدها افزوده شده است.

نوبخت در پایان از صدا و سیما خواست با مراجعه به استانداری ها از میزان تسهیلات داده شده به واحدهای تولیدی سوال کنند و با مراجعه به واحدهای دریافت کننده تسهیلات از میزان عملکرد آنها گزارش تهیه کنند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی