عصر بازار

هشدار اقتصاددانان نسبت به رو به وخامت رفتن اقتصاد انگلیس در سال ۲۰۱۷

عصر اعتبار- به رغم آشکار نشدن پیامدهای نامطلوب جدی اقتصادی از زمان انجام همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ تا زمان حاضر، بار دیگر شمار زیادی از اقتصاددانان نسبت به آثار مخرب برگزیت از جمله کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۷میلادی هشدار دادند.

هشدار اقتصاددانان نسبت به رو به وخامت رفتن اقتصاد انگلیس در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، گزارش سالیانه روزنامه فایننشال تایمز که با کمک 122 نفر از کارشناسان اقتصادی مبرز انگلیس صورت گرفته است بر این امر دلالت دارد که در سال 2017 رشد اقتصادی این کشور کاهش یافته و تورم بیشتر، درآمدهای خانوارهای بریتانیایی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

همین کارشناسان چشم انداز اقتصادی انگلیس در بلند مدت را نیز مورد سوال قرار داده و نظرات ناامیدکننده تری حتی نسبت به نظرات یکسال قبل خود ارائه داده اند.

کارشناسان شرکت کننده در تهیه گزارش سالیانه فایننشال تایمز همچنین هر گونه خوشبینی نسبت به تاثیرات مثبت اقتصادی در نتیجه روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا را ردکرده و عملکرد مالی انگلیس را بسیار بدتر از آنچه ' فیلیپ هاموند'،وزیر دارایی ( خزانه داری) این کشور ، در گزارش پاییزه خود ارائه داده است پیش بینی کرده اند.

در این خصوص پروفسور مارتین ویل، از کینگ کالج لندن که بتازگی از عضویت در کمیته سیاستگذاری پولی بانک انگلیس خارج شده، تصریح کرده است: ' علیرغم آنچه درطی دو دوره سه ماهه اخیر اتفاق افتاده است، بر اساس شواهد موجود بدون هیچ گونه شک و شبهه ای برگزیت اثرات مخرب خود را در بلند مدت نشان خواهد داد'.

در سال گذشته میلادی اکثریت نه چندان چشمگیری بر این عقیده بودند که همه پرسی برگزیت با آثاری فوری همراه خواهد بود اما 9 برابر همین تعداد عقیده داشتند که تاثیرات برگزیت به مرور و با گذشت زمان خود را نمایان خواهند ساخت.

در گزارش جدید یاد شده، 47 درصد از کارشناسان اقتصادی نظر خود را درخصوص تاثیرات نامطلوب برگزیت در بلند مدت تغییر نداده و 40 درصد نیز بیش از پیش بدبینی خود را در مورد تاثیرات برگزیت اعلام کرده اند.

در نهایت نیز تنها 13 درصد خوش بینی خود را در مورد تاثیرات مطلوب برگزیت بیان داشته اند.

در همین حال، همین کارشناسان تردید خود را در مورد تحقق چشم انداز دولت برای کاهش و یا قطع وام های دولتی در زمان مورد نظر خود اعلام نموده اند.

کارشناسان اقتصادی همچنین نسبت به این امر هشدار می دهند که به رغم اصلاحات به عمل آمده از سوی دفتر مسئول بودجه در طی ماه نوامبر گذشته درآمدهای مالیاتی مورد انتظار دولت نیز در دوره پس از برگزیت قابل تحقق نخواهد بود.

علاوه بر کارشناسان و فعالان اقتصادی، دیوید کامرون و جورج آزبورن نخست وزیر و وزیر دارایی سابق انگلیس و بانک مرکزی این کشور بارها پیش از برگزاری همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه گذشته) که منجر به رای انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا شد، نسبت به آثار مخرب برگزیت بر خانوارهای انگلیسی هشدار داده بودند .

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در آن زمان هشدار داده بود که هزینه سالانه خروج از اتحادیه اروپا برای هر خانوار انگلیسی 4300 پوند خواهد بود که این ادعا از سوی حامیان برگزیت بشدت مورد انتقاد قرار گرفت.

برچسب ها
پورسعید خلیلی