عصر بازار

مالیات دولت از محل ثروت محقق می‌شود

عصر اعتبار- برآورد می‌شود اعداد پیش‌بینی شده در پایه مالیات بر ثروت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ قابل تحقق بوده و قابل وصول هستند.

مالیات دولت از محل ثروت محقق می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، یکی از سرفصل‌های اصلی مالیات‌های مستقیم در بودجه، مالیات بر ثروت است. ارقام مربوط به این بخش از درآمدهای مالیاتی (منابع عمومی) در لایحه بودجه سال 1396 معادل 2 هزار و 955 میلیارد تومان تعیین شده است. این رقم نسبت به رقم مصوب و پیش‌بینی عملکرد آن در سال‌جاری به‌ترتیب حاکی از افزایش حدود 18 و 27 درصدی است.
ترکیب مالیات بر ثروت و اجرای آن حاکی از آن است که در لایحه بودجه سال آینده 554 میلیارد تومان برای مالیات بر ارث، 6.5 میلیارد تومان برای مالیات‌های اتفاقی، 822 میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال سرقفلی، 653 میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال سهام، 446 میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال املاک و 472 میلیارد تومان برای حق تمبر و اوراق بهادار برآورد شده است.
این در حالی است که در رابطه با مالیات بر ثروت مصوبه بودجه سال 1395 این‌گونه بوده است: 462 میلیارد تومان مالیات بر ارث، 25 میلیارد تومان مالیات اتفاقی، 723 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سرقفلی، 515 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سهام، 360 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال املاک، 421 میلیارد تومان حق تمبر و اوراق بهادار.
از سوی دیگر، عملکرد 8 ماهه دولت در خصوص مالیات بر ثروت، نشان می‌دهد که از 2 هزار و 508 میلیارد تومان مالیاتی که مصوبه شده، تاکنون یک‌هزار و 670 میلیارد تومان محقق شده است. در سال 1395 رقم مالیات بر ارث نسبت به عملکرد سال 1394 حدود 4 درصد رشد داشته است. اما همین سال، یعنی سال 1394، عملکرد مالیات بر ثروت منفی 4 درصد نسبت به سال 1393 بوده است.
در این خصوص، مرکز پژوهش‌های مجلس تحلیل کرده است که کل رقم مالیات بر ثروت تنها حدود 2.5 درصد از کل درآمدهای مالیاتی را در لایحه بودجه سال 1396 به خود اختصاص داده است، بر این اساس، نسبت به سایر پایه‌های مالیاتی در وصول منابع برای دولت از اهمیت کمتری برخوردار است.
مالیات نقل و انتقال سرقفلی و مالیات نقل و انتقال سهام از مهمترین اجزای مالیات بر ثروت هستند که میزان رشد در نظر گرفته شده برای آنها نسبت به برآورد عملکرد در سال جاری به ترتیب 25 و 32 درصد است.
برآورد می‌شود اعداد پیش‌بینی شده در پایه مالیات بر ثروت در لایحه بودجه سال 1396 قابل تحقق بوده و قابل وصول هستند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو