عصر بازار

در راستای حذف سلطه دلار

ترکیه دلار را از ۱۵ درصد تجارت خارجی حذف کرد

عصر اعتبار- در راستای حذف سلطه دلار، ترکیه به دنبال استفاده از ارزهای ملی به میزان حدود ۱۰-۱۵ درصد از تجارت خارجی کل این کشور، به ارزش تقریبا ۴۳۰ میلیارد دلار است.

ترکیه دلار را از ۱۵ درصد تجارت خارجی حذف کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، ترکیه مصمم است معاملات تجاری با شرکای تجاری خود را به وسیله ارزهای محلی انجام دهد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اوایل ماه دسامبر از شرکای تجاری ترکیه، به ویژه روسیه، چین و ایران در خواست کرد که در انجام معاملات تجاری از ارزهای ملی استفاده کنند. در این بین، روسیه سریعترین پاسخ را به این درخواست داد. بانک مرکزی روسیه نشان داد که هیچ مانع حقوقی و فنی در استفاده از ارزهای محلی به عنوان یک وسیله مبادله در معاملات تجاری بین ترکیه و روسیه وجود ندارد.

نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه اخیرا اعلام کرد که روش های فنی در مورد تجارت ترکیه با روسیه و ایران با استفاده از ارزهای ملی در حال انجام است.

ترکیه به دنبال استفاده از ارزهای ملی به میزان حدود 10-15 درصد از تجارت خارجی کل این کشور، به ارزش تقریبا 430 میلیارد دلار است.

وی در رابطه با تجارت با روسیه و ایران به وسیله ارزهای محلی، گفت: همه چیز در معنای تکنیکی به طور مثبتی پیشرفت کرده است. ما می خواهیم دامنه پیمان پولی گسترش یابد و هدف ما این است که حدود 10-15 درصد از کل تجارت خارجی ما، به ارزش 430 میلیارد دلار، با استفاده از ارزهای ملی انجام بگیرد و این برای ما بسیار اهمیت دارد.

برات آل بایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در یک سخنرانی در مذاکرات بودجه در مجلس ملی ترکیه پیام مهمی در زمینه پیمان های پولی داده بود. وی در این باره گفت: ترکیه وارد یک «عصر جدید» در سیاست انرژی خود شده است که در آن لیر ترکیه در تجارت آینده استفاده خواهد شد، به ویژه با کشورهایی که سهم زیادی در معاملات انرژی ترکیه دارند.

علاوه بر این، پس از پیشنهاد اردوغان برای استفاده از پول ملی در تجارت خارجی، بانک مرکزی جمهوری ترکیه اولین پیمان پولی را با بانک مرکزی چین امضا کرد. پیشنهاد اردوغان، پشتیبانی تمام اقشار جامعه را به دست آورد و بنابراین اولین پیمان پولی دوجانبه بین بانک مرکزی و بانک مرکزی چین در 30 نوامبر 2016 صورت گرفت.

ترکیه در حالی پیمان های پولی دوجانبه را تا این حد جدی گرفته است که تحت تحریم بانکی آمریکا و اروپا قرار ندارد. اما با وجود تحریم های بانکی ایران، متاسفانه بانک مرکزی ایران، هنوز پیشنهادات کشورهایی مثل روسیه و ترکیه را جدی نگرفته و با وجود امضای پیمان های پولی دوجانبه، همچنان از اجرای این توافقات خودداری می کند.

ایران می تواند به وسیله اجرای پیمان پولی دوجانبه تا بیش از نیمی از تجارت خارجی خود را بدون استفاده از نظام مالی غرب، انجام دهد و در واقع تحریم‌های بانکی آمریکا را بی اثر کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو