عصر بازار

تکلیف دولت به کاهش بیکاری به زیر ۱۰ درصد تا سال ۱۴۰۰

عصر اعتبار- مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری در هر سال کرد که به این ترتیب نرخ بیکاری تا سال ۱۴۰۰ باید به زیر ۱۰ درصد برسد.

تکلیف دولت به کاهش بیکاری به زیر ۱۰ درصد تا سال ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه کاهش نرخ بیکاری تا پایان سال برنامه بود.در برنامه پنجم توسعه در خصوص نرخ بیکاری تصریح شده، که در سال پایانی برنامه یعنی پایان سال 94 (صرف نظر از تمدید یک ساله برنامه پنجم) نرخ بیکاری باید به رقم 7 درصد برسد.

زمانی این نرخ  محقق می شود که به طور متوسط در هر سال 1 میلیون و 100 هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شود. همچنین یکی از اقدامات برای دستیابی به نرخ بیکاری 7 درصدی تا سال آخر برنامه پنجم توسعه، تحقق رشد 8 درصدی تولید ناخالص داخلی در هر سال است که وضعیت رکود اقتصادی حاکم بر کشور  نوید بخش چنین رشدی در اقتصاد نیست. با وجود عدم تحقق این ماده از برنامه پنجم توسعه، مصوبه کمیسیون تلفیق در برنامه ششم دولت را مکلف به کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری در هر سال کرد.

اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم دیروز مصوبه‌ای داشتند که بر اساس آن دولت باید در طول سالهای اجرای برنامه ششم هر سال نیم درصد نرخ بیکاری را کاهش دهد.

محمدخدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: هدف گذاری کاهش نرخ بیکاری در لایحه ارسالی دولت وجود نداشت و این هدف گذاری از سوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم صورت گرفت. بر اساس این مصوبه دولت می‌بایست به منظور نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت، نسبت به اعمال سیاست های اشتغال زایی، مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفه ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش بنیان اقدام کند.

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره درباره روند تصمیم گیری دولت برای افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه و  لایحه بودجه سال 96 گفت:در روند بررسی بودجه 96 میزان اعداد و ارقام قید نشده و تنها کمیسیون های تخصصی سیاست های کلی دولت را که در لایحه بودجه تهیه و تنظیم شده است مورد بررسی قرار می دهند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود:  با توجه به مطالعه ای که نسبت به لایحه بودجه سال 96 داشته ایم متوجه شدیم که برخی از سیاست های دولت در سال 96 در جهت کاهش نرخ بیکاری است اما دولت صریحاً و به طور مشخص به اقدامات خود برای کاهش نرخ بیکاری اشاره نکرده است.

وی گفت: کمیسیون تلفیق در برنامه ششم دولت را مکلف به کاهش نرخ بیکاری نیم درصدی کرده است یعنی نرخ بیکاری باید از حدود 12 درصد به زیر 10 درصد برسد. روحانی در اظهارات خود رشد اقتصادی کشور را 7.4 اعلام کرده است، اما در حال حاضر نرخ بیکاری در کشورمان 12 درصد و یا بیشتر از آن است.

خدادادی با بیان اینکه دولت سیاست خود را در اعلام نرخ بیکاری تغییر داده است تاکید کرد: در لایحه بودجه سال 96 نیز که بررسی شد مشاهده کردیم متأسفانه اقدامات خوبی از سوی دولت در بحث اشتغال اندیشیده نشده است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی