عصر بازار

دستگیری ۵ محتکر دلار

سردرگمی قیمت دلار در دو راهی کاهش یا افزایش

عصر اعتبار- قیمت دلار روز چهارشنبه تعداد نوسان بالایی را پشت سرگذاشت. شرایطی که به اعتقاد کارشناسان زیان اقتصادی آن بیشتر از بالا بودن قیمت دلار است. این نکته را صرافان و فعالان بازار ارز نیز به نوعی دیگر بیان می کنند. آنجا که می گویند در روزهای پرنوسان ، وضعیت معاملات خرد و مصرفی سردرگم شده و به جای آن فرصت برای سفته بازی در بازار ارز فراهم می شود.

سردرگمی قیمت دلار در دو راهی کاهش یا افزایش
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز ، در حالی که انتظار می رفت این هفته قیمت دلار در پی سخنان مقامات بانک مرکزی و دولتی روند کاهشی را ادامه دهد، این اتفاق رخ نداد و آخرین روز اصلی کاری هفته یعنی چهارشنبه ، شرایط نوسان بر بازار ارز حاکم شد. به گونه ای که در اغلب ساعات نمی شد روند افزایشی یا کاهشی قیمت دلار را حدس زد. اگر چه دامنه نوسان به نسبت روزهای نوسانی در هفته گذشته کوتاه تر بود اما تعدد آن سردرگمی تقاضای مصرفی را به دنبال داشت.

مهم‌ترین علت افزایش نوسانات رفت و برگشتی دلار، تقابل بازارساز با تحرکات معامله‌گران ارزی بود. به گفته فعالان، روز چهارشنبه، هر گاه معامله‌گران بیشتر در موقعیت خرید قرار گرفتند، نمایندگان بازارساز در برابر نوسانات افزایشی مقاومت کردند. هرگاه نیز قیمت وارد مسیر کاهشی می‌شد، معامله‌گران در برابر آن مانع‌تراشی می‌کردند. در نتیجه قیمت دلار چند بار از مسیر افزایشی خارج و وارد جاده کاهشی شد.

در پنجمین روز هفته، دلار در مقاطعی رو به افزایش و در زمان‌هایی دیگر تمایل بیشتر به کاهش قیمت داشت. در چنین روزی، شاخص ارزی در نهایت با قیمت 3 هزار و 935 تومان به کار خود پایان داد که 5 تومان بیشتر از قیمت بسته شده روز سه شنبه بود. این یعنی اتفاق خاصی برای قیمت دلار رخ نداد. اما دامنه نوسان بالا فرصتی را برای سفته بازان فراهم کرد تا با تغییر موقعیت چند باره از فروش به خرید و برعکس، در بازار التهاب ایجاد کرده و کسب سود کنند. این درشرایطی رخ داد که تقاضای مصرفی دلار در وضعیت ابهام قرار گرفته و نمی دانستند دلار مورد نیاز خود را بخرند یا به انتظار کاهش قیمت بمانند.

به گفته فعالان، در پنجمین روز هفته، هر گاه معامله‌گران بیشتر در موقعیت خرید قرار گرفتند، بازیگران بازارساز در برابر نوسانات افزایشی مقاومت کردند، حالتی که موجب افزایش سرگردانی قیمت در بازار شده بود. البته با وجود این شرایط، معامله‌گران ارزی همچنان موفق شدند سطح 3هزار و 900 تومان را حفظ کنند. در این فضا، به نظر می‌رسد، بازارساز اگر به جای کنترل قیمت اقدام به مدیریت نوسانات کند، بازار ارز با ثبات بیشتری مواجه خواهد شد.

عاملی که احتیاط معامله‌گران را بالابرد، اظهارات رئیس پلیس آگاهی بود که از همکاری با بانک مرکزی برای رصد بازار ارز و شناسایی افرادی که نسبت به نگهداری ارز با مبالغ بالا در محل‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند‌، خبر داد. همچنین دادستان تهران نیز اعلام کرد: با شکایت بانک مرکزی 5 نفر از دلالان ارز توسط دادسرای پولی - بانکی دستگیر شده‌اند که از این افراد یک میلیون و 800 هزار دلار کشف شده است. در کنار این، چنانکه اشاره شد، برخی از معامله‌گران در انتظار آن هستند که با مشخص شدن جهت قیمت اقدام به خرید یا فروش کنند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی