عصر بازار

استقبال سرد دلار از کریسمس

عصر اعتبار- در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶، دلار که هفته‌ها در مدار صعودی سیر می کرد با توقف فعالیت در بازارهای مالی با ضعف مواجه شد و به سردی به استقبال کریسمس رفت.

استقبال سرد دلار از کریسمس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در هفته منتهی به 30 دسامبر 2016، شاخص دلار تا 0.69 درصد ارزش خود را از دست داد. روزهایی که هر چند برای این ارز آرام  گذشت، اما درقیاس با هفته های قبل که دلار شاخص‌های صعودی ارزش را در بازارهای جهانی طی می کرد، دوره ای متفاوت داشت.

این در حالی است که براساس آخرین اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی از تحولات بازارهای جهانی ارزش ین ژاپن در برابر هر دلار تا 0.27 درصد و ارزش فرانک سوئیس در برابر هر دلار تا 0.75 درصد تقویت شد. در مقابل، ارزش هر دلار در برابر یورو تا 0.61 و برابر پوند تا 0.49 درصد تقویت شد.

در هفته گذشته با توجه به پیش رو بودن تعطیلات کریسمس و پایان سال میلادی، هفته کاری از تکاپوی قبلی برخوردار نبود و این مساله موجب کاهش قابل توجه حجم معاملات و سطح نقدینگی در بازار ارز شد. از این رو در شرایط کم بودن نقدینگی بازار، دلالان اقدام به سودگیری از دلار که در بالاترین سطح خود قرار داشت، کردند. این اقدام باعث ضعیف شدن دلار در روزهای ابتدایی هفته قبل شد.

این اتفاق در حالی برای دلار رخ داده که تحلیل گران پیش بینی می‌کنند نیروهای پیشران دلار در سال آینده میلادی و حداقل در ماههای نخست همچنان دلار را به سمت جلو هدایت کنند. بنابراین انگیزه چندانی برای فروش دلار در بین سرمایه گذاران دیده نمی‌شود. به همین نسبت شانس سودگیری از دلار به صورت فروش و سپس خرید در قیمت‌های پایین چندان زیاد نیست.

با این حال بر اساس آنچه که بانک مرکزی ایران اعلام کرده است، کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز در کاهش تضعیف دلار در هفته آخر سال میلادی موثر بود.

در سویی دیگر شاخص‌های ثابت اقتصادی از جمله شاخص‌های بخش مسکن و همچنین مصرف آمریکا انگیزه کافی برای حفظ موقعیت‌های فزونی دلار را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد. تحلیلگران بر این باورند که بهبود هر چه بیشتر اقتصاد آمریکا، انگیزه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را حتی بیشتر از آنچه که برای سال 2017 پیش بینی کرده، افزایش خواهد داد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو