عصر بازار

گرانی ارز درد کسری بودجه را دوا می کند

عصر اعتبار- برخی از کارشناسان بر این باورند که نوسانات اخیر دلار در بازار آزاد می‌توانست بیش از این حد بوده و یکی از مسائلی که از تشدید آن جلوگیری کرده ثبات فعلی نرخ سود سپرده بانکی است، حال جای سوال دارد که این موضوع تا چه حدی در اقتصاد ارزی ایران منطقی است؟

گرانی ارز درد کسری بودجه را دوا می کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از پارس نیوز، در چند هفته اخیر روند ارزش گذاری دلار در بازار آزاد، صعودی بوده و در چند روز اخیر نوسان دلار در محدوده 3900 تا 4100 قرار گرفت و به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصاد کلان کاهش نیافتن نرخ سود سپرده بانکی بر نوسانات بیش از حد نرخ ارز تاثیرگذار بوده است.
این مسائل در حالی مطرح می‌شود که اعتقاد برخی افراد بر این باور است که با کاهش نرخ سود سپرده بانکی، حجم قابل توجهی از سپرده مردمی به منظور استفاده در بازارهای موازی، از بانک‌ها خارج خواهد شد و سرمایه گذاری سپرده‌های خارج شده در بازار ارز میزان نوسانات بازار ارز را تشدید خواهد کرد.
حال جای سوال دارد که آیا نوسانات نرخ سود سپرده بانکی بر بازارهای موازی همچون بازار ارز تاثیرگذار است یا خیر، در این رابطه احمد حاتمی‌یزد کارشناس بازار پولی و بانکی، گفت: باید تاکید شود که پول هیچ وقت از بانک و نظام بانکی خارج نخواهد شد و حتی می‌توان مدعی شد که در صورتی که نرخ سود سپرده بانکی صفر شود، پول از بانک خارج نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مردم جایی به غیر از بانک برای نگهداری از پول ندارند و حتی اگر پول مردم در بازار ارز سرمایه گذاری شود، در نهایت پول از بانکی به بانک دیگر منتقل می‌شود.
حاتمی‌یزد تاکید کرد: اگر فروشنده ارز بانک مرکزی باشد، می‌تواند ریال دریافتی را به عنوان نقدینگی از بازار خارج کند که این موضوع میزان تورم را کاهش خواهد داد و با توجه به شرایط بازار ارز و بانک، نمی‌توان نرخ ارز را به موضوع سپرده‌ها ارتباط داد.
این کارشناس بازار پولی و بانکی، خاطرنشان کرد: فروشنده عمده ارز در ایران بانک مرکزی است و تعیین نرخ ارز در اختیار این نهاد رسمی کشور است.
وی بیان کرد: به نظر می‌رسد کسری بودجه دولت عمده مشکل دولت بوده و یکی از معضلات دولت در حال حاضر پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری است که در سال‌های 91 و 92 تعداد قابل توجهی استخدام در بدنه دولت صورت گرفت و این قوه برای پاسخگویی به این موارد در شرایط فعلی نیاز به مبالغ قابل توجهی دارد که با افزایش نرخ ارز تا حدودی مشکل رفع می‌شود.
حاتمی‌یزد در انتها بزرگترین مشکل بازار ارز کشور را غیررقابتی بودن آن دانست.
علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه اخیر خود در مجلس شورای اسلامی بر عدم دخالت دولت در بازار ارز در راستای جبران کسری بودجه تاکید کرد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو