عصر بازار

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی باید به نفع صادرکننده باشد

عصر اعتبار- رییس خانه معدن تاکید کرد که در راستای ابلاغیه سیاست‌های ارزی صادر شده از سوی معاون اول رییس‌جمهور، سیاستگذاری‌های بانک مرکزی باید به نفع صادرات و صادرکننده باشد.

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی باید به نفع صادرکننده باشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدرضا بهرامن  با بیان اینکه پول کشور باید از ثبات برخوردار باشد، گفت: هر چقدر فاصله میان نرخ ارز آزاد و ارز تجاری کمتر باشد به نفع اقتصاد خواهد بود و ثبات در بازار باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بتوانند برنامه‌ریزی بلندمدت برای ورود سرمایه‌های خود به بخش‌های مختلف داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر در مواردی که میان نرخ ارز تجاری و ارز آزاد کشور فاصله ایجاد شود و در شرایطی مانند آنچه حدود یک ماه پیش تجربه کردیم، قیمت‌ ارز دچار افزایش ناگهانی شود و بانک مرکزی نتواند منابع لازم را برای تزریق به بازار به موقع تامین کند، در عرضه و تقاضا مشکل ایجاد و کنترل بازار از دست خارج می‌شود و نگرانی‌هایی به وجود می آید.

رییس خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به دستورالعمل جدید ارزی که از سوی جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، به کلیه دستگاه‌های صادر شد، گفت: بر اساس این ابلاغیه بانک‌ها موظف شدند تا پایان اسفند بتوانند نرخ های ارزی خود را به‌ روز کنند و سیاستگذاری‌های لازم را برای دریافت و هزینه‌کرد ارزهای ناشی از صادرات انجام دهند.

وی با کلیدی خواندن نقش بانک مرکزی بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید ارزی، گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده، ارز ناشی از صادرات مستقیما به دست بانک مرکزی خواهد رسید و بانک مرکزی بر اساس سیاست‌های خود آن را هزینه خواهد کرد و البته این شروع کار است.  بانک مرکزی باید سیاست‌های بعدی خود را در تدوین آیین‌نامه‌های جزئی‌تر برای هزینه‌کرد ارزهای صادراتی طوری تعیین کند که هم واردکنندگان و هم صادرکنندگان در این میان ضرر نکنند و منافع هر دو دیده شود.

بهرامن ادامه داد: اینکه درآمد ناشی از صادرات به دست بانک مرکزی می‌رسد می‌تواند کمک کند تا با سیاستگذاری‌های یکپارچه ارزی، بازار قابل پیش‌بینی‌تر شود و شرایط آن از ثبات بیشتری بر خوردار شود که متعاقب آن سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری نسبت به گذشته به آن وارد خواهند شد.

رییس خانه صنعت و معدن ایران در ادامه با تاکید بر لزوم استقلال بانک مرکزی برای سیاستگذاری‌های ارزی، گفت: پیش‌بینی‌هایی که درباره هدف دولت برای به دست گرفتن درآمد ناشی از صادرات مانند تصدی‌گری دوباره بر بخش‌های خصوصی شده اقتصادی مانند معادن می‌شود، چندان قابل تایید نیست اما این موضوع با هر نیتی که است در نهایت باید سیاستگذاری‌ها را در جهت دسترسی آسان صادرکنندگان به ارز خود باشد تا توان صادرات بیشتر و ارزآوری بالاتری را برای کشور داشته باشند.

وی همچنین در تدوین آیین‌نامه‌های جزئی‌تر بعد از ابلاغ این دستورالعمل، حضور بخش خصوصی و افراد با تجربه‌تر در انجمن‌ها را لازم دانست و عنوان کرد: وقتی هدف باز کردن مسیر و بهبود شرایط ارز باشد به هر طریقی باید به آن کمک کرد و استفاده از دانش افراد با تجربه در این زمینه برای تدوین سیاست ها می تواند تاثیر گذار باشد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو