عصر بازار

رئیس کل سازمان امور مالیاتی:

مالیات علی‌الراس حذف می شود

عصر اعتبار- رییس کل سازمان امور مالیاتی بابیان اینکه اعتماد مالیاتی به مردم در دستور کار قرار گرفته است گفت: ظرف مدت سه سال، شیوه علی‌الراس به طور کامل از نظام مالیاتی برچیده خواهد شد.

مالیات علی‌الراس حذف می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل سازمان امور مالیاتی، سیدکامل تقوی نژاد در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان گفت: کمک به اشتغال و رونق اقتصادی از رویکردهای مهم نظام مالیاتی است. وی با تاکید بر اینکه اساس کار دولت یازدهم بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استوار است افزود: تامین هزینه های کشور از محل درآمدهای مالیاتی از اساسی ترین محورهای اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
تقوی نژاد، اجرای عدالت مالیاتی را مهمترین سیاست نظام مالیاتی برشمرد و گفت: سازمان امور مالیاتی به هیچ عنوان بنا ندارد تا با بی عدالتی و فشار بر مودیان مالیاتی، مالیات اخذ کند؛ بلکه وصول مالیات حقه باید با شناسایی مودیان جدید و واحدیابی های موثر انجام گیرد.
وی عدالت مالیاتی را به معنای وصول عادلانه مالیات با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و همچنین هزینه کرد مالیات با رعایت عدالت و توزیع مناسب ثروت و آبادانی و عمران متوازن کشور عنوان کرد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، اعتماد آفرینی در جامعه و تعامل با مودیان را اصلی ترین سیاست دستگاه مالیاتی عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا، یکی از جهت گیری های اساسی سازمان، تعامل و تفاهم با مودیان است و بر همین اساس، امسال برای نخستین بار با اصناف برای مالیات عملکرد سال 94 به توافق رسیدیم و هیچ افزایش مالیاتی نداشتیم و در مقابل، شاهد اعتماد مودیان به دستگاه مالیاتی و مشارکت بالای مردم برای پرداخت مالیات به عنوان حقوق حقه دولت بودیم.
تقوی نژاد، مودی مداری را اصل نخست و سیاست بنیادین نظام مالیاتی بر شمرد و ادامه داد: برخورد محترمانه و مناسب با مودیان و احترام به حقوق ایشان و آگاه سازی مردم نسبت به تکالیف قانونی شان، بسیار مورد اهمیت است و اقدامات متعددی در این راستا صورت گرفته است.
وی ادامه داد: براساس رویکرد جدید نظام مالیاتی، اصل بر راستگویی مودیان است و اعتماد به مردم در دستور کار ما قرار گرفته است. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به رویکردهای محوری اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد و گفت: رویکرد اساسی این اصلاحیه، حمایت از بخش تولید و صادرات است که البته شرط برخورداری از این حمایت ها، ارایه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است.
معاون وزیر اقتصاد افزود: بهبود فضای کسب و کار و رونق سرمایه گذاری و تولید، رفع تبعیض های مالیاتی و گسترش عدالت مالیاتی، کاهش فرار مالیاتی، کاهش نرخ مالیات ها، ساده سازی و شفاف سازی مقررات و فرایندها، هدفمندسازی معافیت ها و ارایه مشوق های متعدد به فعالان اقتصادی از مهمترین رویکردهای این اصلاحیه به شمار می روند.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، همچنین تقویت ضمانت های اجرایی قانون را از مهمترین مزایای اصلاحیه جدید برشمرد و گفت: در این اصلاحیه که از ابتدای سال 1395 به اجرا در آمده، مصادیق جرم مالیاتی مشخص شده و برای آن مجازات‏ هایی از نوع مجازات های درجه شش در نظر گرفته شده و همچنین امکان ایجاد دادسرای ویژه جرایم مالیاتی با همکاری قوه قضاییه فراهم شده که این امر، تاثیر بسزایی در کاهش فرارهای مالیاتی و افزایش توان مقابله با مصادیق جرم مالیاتی دارد.
وی افزود: براساس اصلاحیه جدید، ظرف مدت سه سال، شیوه علی الراس به طور کامل از نظام مالیاتی برچیده خواهد شد و ملاک تشخیص درآمد، اطلاعات واقعی و اسناد و مدارک مودی خواهد بود.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه مالیات هم حق الناس و هم بیت المال است گفت: ما به هر قیمتی به دنبال وصول مالیات نیستیم و اخذ عادلانه مالیات و شیوه های صحیح و مبتنی بر عدالت برای ما اهمیت دارد. وی افزود: ما بنا نداریم افزایش مالیات ها را از طریق اعمال فشار بر مودیان موجود جبران کنیم و تمرکز ما بر شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی خواهد بود.
تقوی نژاد در ادامه بر ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده های مالیاتی و و قطعی سازی آنها تاکید و خاطر نشان کرد: برای تحقق این امر، همراهی مودیان نیز ضروری است و همچنین هیات های حل اختلاف مالیاتی نیز باید در کوتاهترین زمان ممکن به اختلافات مالیاتی رسیدگی کنند.
وی از تشکیل کارگروهی متشکل از اعضای اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی و همچنین نمایندگان اصناف استان کرمان و همچنین معاونین سازمان امور مالیاتی کشور به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات فعالان اقتصادی این استان خبر داد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو