عصر بازار

رئیس کانون بانک های خصوصی مطرح کرد؛

بهبود اوضاع بازار ارز با راه اندازی بورس و بازار بین بانکی

عصر اعتبار- رییس کانون بانک های خصوصی با اشاره به دو راهکار برای بهبود اوضاع بازار ارز گفت: ایجاد ساز و کار بورس ارز در کشور از یک سو و ایجاد بازار بین بانکی از سوی دیگر می تواند باعث شود همگرایی بانک ها در راستای اصلاح بازار ارز افزایش یابد و بازاری منسجم برای تعاملات ارزی در کشور ایجاد شود.

بهبود اوضاع بازار ارز با راه اندازی بورس و بازار بین بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، رئیس کانون بانکهای خصوصی با اشاره به این که بانکهای خصوصی در سال 1394 صورتهای مالی خود را بر اساس ابلاغیه و چارچوب از پیش تعیین شده بانک مرکزی انجام دادند و امسال نیز بر همان اساس صورت های مالی خود را تحویل خواهند داد. به گفته کوروش پرویزیان لازم است سازمان بورس، انجمن حسابداران رسمی، بانک مرکزی و سازمان حسابرسی چارچوب این استانداردها را به گونه ای مهیا کنند که قابل عمل باشد. وی تاکید کرد بانکهای خصوصی در ارائه صورت های مالی خود بر اساس بخشنامه بانک مرکزی هیچگونه محدودیتی ندارند.

پرویزیان در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط بسته بودن برخی از نمادهای بانک در بورس با سیاست های بانک مرکزی گفت: بسته بودن نمادها به دلایلی همچون افزایش سرمایه، انتظار برای بودجه اصلاحی و ... است که امیدواریم با توجه و جلب نظر رئیس سازمان بورس، نمادها سریعتر باز شوند. به عقیده وی بانک مرکزی تنها این الزام را موجب شده که بانکهایی که نمادشان بسته است مقررات مالی خودشان را بر اساس چارچوب بانک مرکزی تعریف کنند.

رئیس کانون بانکهای خصوصی اظهار داشت: ما به عنوان بانک تابع نعل به نعل سیاستها و بخشنامه های مقام ناظر یعنی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستیم و در همین چارچوب عمل می کنیم. بر همین اساس سال گذشته نیز منطبق با سیاستهای بانک مرکزی عمل کردیم. سازمان مالی نیز اعلام کرد که صورت های مالی را بر اساس استانداردهای ملی و نیز استانداردهای IFRS، علی رغم هزینه هایی که اینکار برایشان دارد، تعیین می شود.

وی با اشاره به پیچیده بودن مراحل تعیین تکلیف بعضی استانداردها گفت: مثلا استانداردهای مربوط به ارزش منصفانه موضوع خیلی مهمی است و تمرکز و توجه بانکها بر حفظ حقوق سهامداران است.

پرویزیان در خصوص نقش بانک مرکزی در نوسانات بازار ارز گفت: بانکها منطبق بر مقررات و سیاست های ابلاغی بانک مرکزی عمل می کنند. به گفته وی در بانک مرکزی جلسات مفصلی با بانکها برای دعوت به مشارکت بیشتر در بازار ارز صورت می گیرد. در واقع ماهیت کارهای بانکی به خصوص در سطح بین الملل به دلیل تحریم های طولانی مدت تغییر کرده و فعالیت های ارزی بین المللی از شبکه بانکی به شبکه های غیر رسمی و صرافی ها منتقل شده است. اما در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده و استانداردهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی، سیاست و تمایل بر این است که مشارکت بانکها در فعالیت های ارزی افزایش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: به همین دلیل در راستای یکسان سازی نرخ ارز بانکها به مشارکت بیشتر در این حوزه ترغیب می شوند. به گفته وی مشکل سفته بازی و نوسان گیری از بازار ارز خارج از شبکه بانکی است و به همین دلیل بانک مرکزی می خواهد که به بازار بانکی برگردد. پرویزیان تأکید کرد انجام فعالیت های ارزی از مجرای صرافی ها در برهه زمانی خاص قابل تقدیر است اما ماهیت فعالیت صرافی تعریف شده است و باید در راستای مرتبط به خود هدایت شود و بانکها نیز در چارچوب قانونی خود عمل کنند.

رییس کانون بانک های خصوصی در ادامه از دو راهکار برای بهبود اوضاع بازار ارز خبر داد و گفت: ایجاد ساز و کار بورس ارز در کشور از یک سو و ایجاد بازار بین بانکی از سوی دیگر می توانند باعث شوند همگرایی بانک ها در راستای اصلاح بازار ارز افزایش یابد و بازاری منسجم برای تعاملات ارزی در کشور ایجاد شود که در این صورت می توان به بهبود اوضاع بازار امیدوار بود.

وی افزود: بانک مرکزی باید صرفا از شبکه های غیررسمی همچون صرافی ها فاصله بگیرد و بانک ها را به مدار فعالیت های رسمی ارزی وارد کند و در این مسیر اقداماتی که در حال حاضر در دست اجرا دارد تا بر اساس آنها سیستم بانکی وارد مدار فعالیت های ارزی شوند از اهمیت بالایی برخوردارند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی