عصر بازار

کارشناسان بازار ارز پیش‌بینی کردند

استمرار ضعف یوان و سایر ارزهای آسیایی در سال ۲۰۱۷

عصر اعتبار- یک نظرسنجی رویترز نشان داد ارزهای آسیایی در سال جاری میلادی تحت تاثیر افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره آمریکا و قوی‌تر شدن دلار روند کاهشی خود در سال ۲۰۱۶ را دنبال خواهند کرد.

استمرار ضعف یوان و سایر ارزهای آسیایی در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق این نظرسنجی، بیشترین کاهش در میان ارزها احتمالا مربوط به یوان چین خواهد بود که با وجود تدابیر حمایتی پکن، حدود 6.6 درصد در سال 2016 اُفت کرد و یکی از اصلی‌ترین دلایل تلاطم بازارهای مالی بود.

این نتیجه‌گیری کلی، دیدگاه بسیاری از استراتژیستهای ارزی بوده که افزایش یک درصدی یوان در نخستین روزهای معاملات سال را مد نظر گرفتند.

به گفته خون گاه، تحلیلگر گروه بانکی ANZ که یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌ها را در نظرسنجی‌های رویترز در سال 2016 داشته است، هر چه سال جاری در آمریکا روی دهد، خواه افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی باشد یا سیاستهای مالی ترامپ، ارزهای آسیایی را تحت تاثیر دلار قرار می دهد و انتظار می رود امسال هم سال دیگری از کاهش ارزش این ارزها باشد.

اما بعضی از اقتصادها مانند هند و اندونزی که در وضعیت قوی‌تری هستند در مقایسه با کره جنوبی و تایوان که تاثیر بیشتری از شرایط چین می پذیرند، در شرایط بهتری برای عبور از این ناملایمات قرار دارند.

نظرسنجی رویترز از 60 استراتژیست ارزی که هفته گذشته انجام شد، نشان داد یوان تا پایان سال جاری بیش از چهار درصد ضعیف‌تر شده و به 7.20 دلار می رسد. پیش بینی می شود ارز چین به 7 دلار تا پایان مارس و 7.10 دلار تا پایان ژوئن اُفت کند.

نتیجه این نظرسنجی سالانه، ضعیف‌ترین نظرسنجی چند سال اخیر رویترز است و اگر به حقیقت بپیوندد، به منزله ضعیف‌ترین نرخ برای یوان در حدود یک دهه گذشته خواهد بود.

اگرچه انتظار می رود آمار اقتصادی آتی چین نشان دهد این کشور سال 2017 را در وضعیت محکمی آغاز کرده است، اما این حقیقت که آمار مذکور تحت تاثیر تدابیر گسترده دولتی حاصل شده، نگرانی‌هایی را نسبت به کندی احتمالی و ادامه فرار سرمایه برانگیخته است.

طبق یک نظرسنجی دیگر رویترز، ذخایر ارزی خارجی چین از 3.052 تریلیون دلار در نوامبر به 3 تریلیون دلار در دسامبر کاهش یافته است که پایین‌ترین میزان از آوریل سال 2011 بوده است و منعکس کننده دشواری بوده که مقامات پکن برای جلوگیری از کاهش سریع ارزش یوان داشته اند.

انتقادهای شدید ترامپ از سیاست ارزی چین و تهدید وی برای وضع تعرفه واردات سنگین برای کالاهای چینی که ممکن است تنشها میان دو کشور را تشدید کند، به ریسکهای موجود اضافه می‌کند.

به گفته تحلیلگر ANZ، سال 2017 سالی خواهد بود که سرمایه گذاران مدام در تلاش برای پیش بینی اقدامات ترامپ خواهند بود و احتمالا نوسان زیادی روی می دهد.

گزارش نشست سیاست پولی دسامبر بانک مرکزی آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، نشان داد سیاستگذاران وعده ترامپ برای اجرای تدابیر محرک مالی گسترده را در ارزیابی خود از رشد اقتصادی بالاتر لحاظ کرده اند و این امر به معنای افزایش سریع‌تر نرخهای بهره خواهد بود.

این امر احتمالا از بازده اوراق قرضه آمریکا پشتیبانی می کند و دلار را به سطح بالاتری در برابر سایر ارزهای جهان می رساند.

با کندی رشد اقتصادی در اقتصادهای آسیایی متعدد از چین گرفته تا هند و اندونزی که در چند سال اخیر مشاهده شده است، مسیر حرکت ارزهای آنها احتمالا عامل مهم تاثیرگذار بر اقتصادهای منطقه ای خواهد بود.

در جدیدترین نظرسنجی رویترز کاهش همه ارزهای بزرگ آسیایی پیش‌بینی شده است. دلار تایوان تا پایان دسامبر 3.5 درصد کاهش داشت که از نظر کاهش پس از یوان در رتبه دوم قرار گرفت. انتظار می رود وون کره جنوبی دو درصد، پزوی فیلیپین سه درصد و روپیه هند 2.5 درصد در سال جاری ضعیف‌تر شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو