عصر بازار

فاینانس چینی‌ها منتظر آورده ۱۵ درصدی طرف‌های ایرانی

هیچ پول بلوکه‌ای در چین نداریم

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تأکید بر اینکه هیچ پول بلوکه‌ای در چین نداریم، گفت: چینی‌ها برای آوردن پول حاصل از فروش نفت در قالب فاینانس، منتظر آورده طرف ایرانی هستند، ولی بانک‌های ما قادر به تأمین آن نیستند.

هیچ پول بلوکه‌ای در چین نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، اسدالله عسگراولادی و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وضعیت پول‌های حاصل از فروش نفت ایران به چین در دوره تحریم‌ها به کجا رسیده و چقدر از این پول‌ها به ایران بازگردانده شده است، گفت: هیچ پول بلوکه‌ای در چین نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: طی قراردادی که شرکت نفت ایران با چین برای فروش نفت بسته بود، مقرر شده بود که 20 تا 40 درصد از پول حاصل از فروش نفت ایران به چین به صورت نقدی پرداخت شود و بقیه پول هم از طریق خرید کالا از این کشور و همچنین فاینانس پروژه‌های داخلی به ایران بازگردانده شود.

وی با بیان اینکه تا کنون به فاینانس‌ها عمل شده است، گفت: مقداری از این پول از طریق فاینانس پروژه‌ها به ایران بازگردانده شده است.

عسگراولادی با تأکید بر اینکه پول حاصل از فروش نفت ایران به چین بلوکه نشده و آزاد است، تصریح کرد: 10 تا 15 درصد پول پروژه‌ای که قرار است توسط چینی‌ها فاینانس شود، باید توسط  طرف ایرانی تأمین شود که بانک‌های داخلی قادر نیستند، این پول را به طرف ایرانی پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در پاسخ به این سؤال که الان چقدر پول نزد چینی‌ها وثیقه است، گفت: بانک مرکزی تاکنون رقم آن را اعلام نکرده است.

وی افزود: البته بخشی از این پول از طریق فاینانس پروژه‌ها به کشور برگردانده شده و بقیه آن هم باید از طریق فاینانس و معرفی پروژه‌های جدید به کشور بازگردانده شود.

عسگراولادی گفت: شاید مقدار پول باقی‌مانده حاصل از فروش نفت به چین در زمان تحریم‌ها بین 10 تا 12 میلیارد دلار باشد.

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور پیش از این در مورد نحوه فروش نفت کشور در دوران تحریم به چین گفته بود که در دولت قبل، 22 میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت از سوی چین در یک حساب بلوکه شد.

وی بیان داشت: چینی‌ها معادل این پول، به نسبت یک به یک دلار به ما وام دادند.

مشاور ارشد رئیس جمهور گفته است که در این شرایط، اکنون 22 میلیارد دلار پول ما در چین وثیقه است، در مقابل، این کشور قرار بود 22 میلیارد دلار به ما وام بدهد.

ترکان در این باره اظهار داشت: در ابتدای وام دادن، 4 میلیارد دلار را به عنوان سود وام کسر کرده و در ادامه، برای وامی که به ما داده، 8 درصد نیز پول بیمه در نظر گرفته است.

وی در مورد 8 درصد پول بیمه نیز گفت: بیمه با این توجیه است که اگر ایران نتوانست اقساط خود را بازپرداخت کند، اقساط آن، بیمه باشد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی