عصر بازار

بازدید نایب رییس مجلس از سامانه های پرداخت بانک مرکزی

عصر اعتبار- مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی صبح امروز از سامانه های پرداخت بانک مرکزی بازدید کرد.

بازدید نایب رییس مجلس از سامانه های پرداخت بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این بانک به عنوان مرکز ثقل شبکه بانکی و ارائه دهنده خدمات بانکداری الکترونیک با ایجاد سامانه ها و سیستم های الکترونیک، در سال های اخیر خدمات گسترده ای به بانک ها و جامعه در نظام پولی و بانکی کشور ارائه می دهد. سالانه میلیاردها تراکنش مالی از درگاه های بانک مرکزی از طریق سامانه های شتاب، شاپرک، ساتنا، پایا و ... انجام می شود و روزانه 30 میلیون نفر از خدمات نظام های پرداخت بهره مند می شوند. همچنین حجم عظیمی از داده ها و اطلاعات در این سامانه ها، تولید و نگهداری می شود که قابلیت نظارت بر روند پولی کشور را برای سیاستگذاران  این حوزه فراهم می کند.

اهمیت شبکه بانکی برای اقتصاد کشور و در راس آن بانک مرکزی سبب شد که نایب رییس اول  مجلس  شورای اسلامی به همراه مهدی فقیهی رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برای ایجاد تعاملات سازنده تر از بخش فناوری های اطلاعات بانک مرکزی بازدید کنند و گفتگویی با علی کرمانشاه معاون فناوری های نوین، حسین نقره کار شیرازی معاون حقوقی و ناصر حکیمی مدیرکل فناوری های اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی داشته باشد.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی  با اشاره به داده های موجود در سامانه های پرداخت بانک مرکزی عنوان کرد: امروزه اطلاعات و دانش، منبع قدرت است و هر اندازه اطلاعات دقیق تری داشته باشیم قدرت تصمیم گیری تاثیرگذارتری خواهیم داشت. ما در سامانه های پرداخت خود، الگوی مصرفی میلیون ها شهروند جامعه را داریم که این اطلاعات در بستر شفاف و دموکراتیک قابلیت استفاده در بسیاری از تصمیم گیری ها را داراست.
در این بازدید نائب رییس مجلس شورای اسلامی وجود برنامه ریزی استراتژیک را لازمه دستیابی به اهداف و چشم انداز ها خواند و تصریح کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات اکثر سازمان ها در کشور عدم وجود چشم انداز و برنامه راهبردی برای دستیابی به این اهداف است. این موضوع سبب شده است که از داده ها و اطلاعات موجود نیز استفاده و بهره برداری درستی نشود. سازمان ها باید رسالت و حدود اختیارات خود را به درستی بشناسند و همچنین ابزارهای انجام آن را داشته باشند و بر اساس آن فعالیت های خود را مدیریت کنند و مجلس نیز آمادگی دارد هر جا خلاء قانونی وجود دارد و نیاز به بستر قانونی است با تعامل با سازمان ها آن را ایجاد کند.

پزشکیان در ادامه با اشاره به اهمیت تعامل بیشتر بانک مرکزی و مجلس افزود: بانک مرکزی باید به طور شفاف انتظارات خود را از مجلس و دولت بیان کند و ابزارها و اختیاراتی قانونی را که در جهت ثبات پایدار مالی، اجرای سیاست های پولی و ارزی و پیاده سازی نظام های پرداخت مطلوب لازم است با تعامل مطلوب تامین کند.
وی با اشاره به هجمه های علیه شبکه بانکی در جامعه، گفت: بسیاری از هجمه ها به بانک ها بدلیل عدم اعطای تسهیلات، ناشی از ناآگاهی از نحوه کارکرد سیستم بانکی است و در این زمینه بانک ها و بانک مرکزی نیاز به مهارت های برقراری ارتباط برای آموزش متقاضیان، آحاد جامعه و مسئولان و سیاست گذاران دارند.
پزشکیان افزود: مجلس برای ایفای نقش قانون گذاری و نظارتی خود به ابزارها، شاخص ها و اطلاعات نظارتی بانک مرکزی نیاز دارد. این اطلاعات باید در قالب گزارش های راهبردی و قابل فهم برای نمایندگان ارائه شود. هنگامی که تصمیم گیری بر اساس اطلاعات باشد قانون گذاری و سیاست گذاری به بهبود وضعیت موجود منجر خواهد شد.
در پایان جلسه بر تعامل بیشتر دو نهاد مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی تاکید و مقرر شد در جلسات آتی راهکارهای و پیشنهادهای گذر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب بررسی شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو