عصر بازار

فعالیت فین‌تک‎ها ساماندهی می‌شود

عصر اعتبار- فعالیت فین‌تک‌ها به زودی و با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و نظارت بانک مرکزی ساماندهی می‌شود.

فعالیت فین‌تک‎ها ساماندهی می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری درباره حمایت معاونت علمی از فین‌تک‌ها گفت: با توجه به اختصاص یک بند از نظام تامین مالی دانش‌بنیان که به تازگی تدوین و تقدیم دولت می‌شود، بانک مرکزی مسؤولیت تدوین دستورالعمل برای فعالیت این شرکت‌ها را دارد، اما از طرفی با توجه به اینکه فعالیت فین‌تک‌ها بر اساس فناوری‌های جدید است و مردم می‌توانند از این طریق سهل‌تر و سریعتر و با اطمینان بیشتری خدمات خود را دریافت کنند، لذا این موضوع مورد توجه وحمایت معاونت علمی قرار گرفت؛ زیرا این فناوری‌ها جدید و بر اساس فعلیت‌های دانش‌بنیان است.

وی در ادامه به جزییات فعالیت فین‌تک‌ها اشاره کرد و گفت: فین‌تک‌ها فناوری‌های مالی هستند که پس از راه‌اندازی  کسب‌وکارهای اینترنتی در اینترنت خدمات مالی برای این کسب و کارهای اینترنتی توسط فین‌تک‌ها انجام می‌شود و دراصل اینها واسطه بانک‌ها با شرکت‌ها و یا فروشندگان کالا می‌شوند.

دلیری با اشاره به اینکه مدت کوتاهی از آغاز فعالیت این شرکت‌ها درکشور می‌گذرد، گفت: پیشرفت تکنولوژی و سرعت خدمات رسانی کمک شایانی به کسب و کار می‌کند و این امر در تمام دنیا اجرایی شده و در کشور ما نیز در مدت کوتاهی بیش از 20 شرکت یا مجموعه فین‌تک کار خود را آغاز کرده و بیزینس موفقی داشته‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی اظهار کرد: در حال حاضر قوانین خاصی برای فعالیت فین‌تک‌ها تعریف نشده، به همین دلیل ممکن است که آنها در آینده برای ادامه فعالیت خود با مشکلاتی مواجه شوند به همین منظور فعالیت آنها باید ساماندهی شود.

دلیری اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات مشترک بانک مرکزی و معاونت علمی و نمایندگان فین‌تک‌ها به این نتیجه رسیدیم که فعالیت‌های آنها باید در یک چارچوب خاص بررسی و تعریف شود که در این میان معاونت علمی متولی حمایت از فناوری‌های جدید و بانک مرکزی به عنوان متولی امور مالی کشور توافق کرده و دستورالعملی تهیه شد تا با همکاری خود نمایندگان فین‌تک بتوانند تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی با اشاره به اینکه  مدت کمی از زمان آغاز به کار فین تک‌ها گذشته، یادآور شد: با توجه به خودجوش بودن فعالیت این شرکت‌ها و این که فناوری‌ها و نرم‌افزارهای جدید در فعالیت‌های بازرگانی خود به خود انجام می‌شود و وقتی چیزی شکل گرفت و ساماندهی اولیه در بخش خصوصی انجام گرفت، دولت باید ورود پیدا کند و شکل قانونی به آن بدهد.

دلیری به برگزاری پنل اختصاصی فین‌تک در ششمین همایش بانکداری الکترونیکی اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای اصلی این همایش موضوع فین‌تک‌ها بود که در میزگرد اختصاصی که با حضور من به عنوان نماینده معاونت علمی، نماینده بانک مرکزی، نماینده سازمان فناوری اطلاعات و نمایندگان شرکت‌های فین‌تک برگزار شد، مزایا و معایب آن بررسی شد که خروجی مثبتی داشت.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، وی درادامه ضمن تاکید بر این موضوع که فعالان این حوزه معتقدند که کسب و کار از طریق فین‌تک‌ها موفق خواهد بود، گفت: بانک مرکزی نیز این موضوع را پذیرفته که فین‌تک یک فناوری جدید بوده و باید در بسته حمایتی خود آن را مدنظر قرار دهد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی