عصر بازار

عمان رایزنی برای دریافت میلیاردها دلار سپرده از شورای همکاری خلیج فارس را آغاز کرد

عصر اعتبار- دو منبع آگاه روز سه شنبه به خبرگزاری رویترز گفته اند که عمان برای دریافت چند میلیارد دلار سپرده در بانک مرکزی این کشور با کشورهای حوزه خلیج فارس رایزنی خود را آغاز کرده است.

عمان رایزنی برای دریافت میلیاردها دلار سپرده از شورای همکاری خلیج فارس را آغاز کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  ایرنا، این اقدام عمان برای تقویت ذخیره ارز خارجی در بانک مرکزی خود و جلوگیری از فشارها بر ارز داخلی آن (ریال عمانی) صورت گرفته است.
منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به این خبرگزاری گفته اند: مقام های عمانی در هفته های اخیر با مسئولان وزارت دارایی کویت،‌قطر و عربستان برای بحث و بررسی دریافت سپرده چند میلیارد دلاری دیدار کرده اند.
مسئول قطری انجام مذاکرات در این باره گفت:‌بحث و بررسی دریافت چندین میلیارد دلار مطرح شده است که این کار با هدف حفظ ارزش قیمت ارز محلی صورت گرفته است.
حمود بن سنجور الزدجالی رئیس اجرایی بانک مرکزی عمان نیز در واکنش به سوالی در باره دریافت سپرده گذاری، ضمن آن که بانک های داخلی عمان را به جز سپرده های خارجی دعوت کرد، پاسخگویی در این امر را به وزارت داریی کشورش محول کرد.
مقام های وزرات دارایی عمان،‌کویت، قطر و عربستان نسبت به این انتشار این خبر هیچ واکنشی نشان نداده اند.
یک مسئول قطری در این باره گفت که سپرده هایی که قرار است به عمان داده شود، جدا از توافق شورای همکاری خلیج فارس در 2011 برای اعطای 10 میلیارد دلار به کشورهای عمان و بحرین است.
کمک مالی به دو کشور مذکور برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه اقتصادی طی 10 سال صورت خواهد گرفت.
به عقیده کارشناسان، کاهش قیمت نفت و ذخیره ارزی عمان، منجر به کاهش ارزش ریال عمانی در برابر دلار شود و این اقدام مسقط برای جلوگیری از این کار صورت گرفته است.
وضعیت مالی کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل کاهش شدید قیمت نفت در نیمه سال 2014 به شدت آسیب دید،‌به ویژه آن که عمان نسبت به همسایگانش از ذخایر نفت وگازی کمتری برخوردار است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی