عصر بازار

تسهیل فرآیند مالی تجار

سیستم تسویه بانکی بین المللی برقرار شد

عصر اعتبار- مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی با اشاره به اقداماتی که برای اتصال بانکداری کشورمان به سیستم های تسویه بین المللی صورت گرفته است، گفت: عمده بانکهای ایرانی در کشورهای خارجی به خصوص اروپا شعبه دارند و به سیستم تارگت ۲ که سیستم تسویه یورو در اروپا است متصل شده اند تا مسیر معاملات تجاری به نفع واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی هموار شود.

سیستم تسویه بانکی بین المللی برقرار شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، حسین یعقوبی با تأکید بر اینکه اجرای مقررات بین المللی برای این بانک بسیار مهم است، عنوان کرد: اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما در حال حاضر در فرآیند گذار به سوی تطبیق کامل با استانداردهای بین المللی هستیم.

وی درباره انطباق نظام بانکی کشور با استانداردهای بانکی بین المللی برای الحاق مجدد به جامعه بانکی بین المللی گفت: در شرایط حاضر که نظام بانکی اکثر کشورهای جهان مقررات و عملکرد خود را با استانداردهای مذکور مطابقت داده اند و یا در فرآیند گذار به سوی تطبیق و اجرای آنها قرار دارند، نظام بانکی کشور به دلیل قرار گرفتن در شرایط تحریم طولانی مدت هنوز از شرایط و زیر ساختهای لازم برای اجرای کامل استانداردهای فوق، برخوردار نیست و این امر یکی از علل و موانع جدی برای ورود نظام بانکی کشور به تعاملات بین المللی با بانکهای سایر کشورها به شمار می رود.

مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی عنوان کرد: پس ارتقای مناسبات، مراودات و همکاری های بین المللی نظام بانکی کشور که از رهگذر رفع تحریم ها قابل انتظار خواهد بود، مستلزم استقرار و پیاده سازی آخرین استانداردها و الزامات نظارت بانکی بین المللی است. البته در سالهای اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات، برگزاری دوره آموزش تخصصی با استفاده از مدرسان خارجی برای پرسنل حوزه نظارتی و آشنایی هرچه بیشتر با استانداردهای بین المللی مورد نظر، ترجمه و انتشار استانداردهای مزبور برای ارتقای سطح نظام بانکی کشور، تشکیل کارگروه های متعدد برای بازنگری در مقررات نظارتی فعلی در راستای تطبیق با استانداردهای بین المللی را می توان نام برد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره الزامات کنونی برای پیوستن نظام بانکی کشور به شبکه بانکی جهانی عنوان کرد: اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم در شرایطی که بانکهای کشور ما بخواهند به شبکه بانکی جهانی ملحق شوند و تعاملات و همکاری بانکی خود را شروع کنند در ابتدا سوالی که مطرح می شود، این است که سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری این بانکها چگونه خودشان را با شرایط استانداردهای بین المللی وفق داده اند و یا از کدام استانداردهای بین المللی برای نظارت کافی بر عملکرد شبکه بانکی خود برخوردار هستند.

یعقوبی ادامه داد: یکی از انتظارات جامعه از رفع تحریمها، برخورداری شبکه بانکی از فرصتهای تعامل و همکاری مجدد با بانکهای بزرگ دنیا است. اما این مهم در شرایطی محقق خواهد شد که بانکهای ما بتوانند به راحتی این مسیر را طی کنند؛ البته میتوان گفت در حال حاضر خوشبختانه بسیاری از بانکها در شرایط گذار برای تطبیق کامل با این استانداردها هستند اما همچنان چالشهایی را در مسیر خود دارند که امیدواریم با تلاشهای صورت گرفته بتوانیم قدم اول برای حضور فعال و مجدد در جامعه بانکی بین المللی را برداریم.

وی درباره چالشها و فرصتهای اتصال به نظامهای پرداخت بین المللی گفت: اقدامات بسیار خوبی در این حوزه در شبکه بانکی کشور نه تنها در حوزه بانکهای داخلی، بلکه در شعب بانکها در خارج از کشور، برقرار شده است و پس از طی فرآیند مربوط به ارائه عملکرد مثبت در حوزه استاندارد از لحاظ تطابق کامل با استاندارد بین المللی و همین طور ارائه مستندات لازم در خصوص رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم همچنین احراز مشتریان انجام شده است.

مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی اضافه کرد: خوشبختانه گامهای بزرگی نیز برای اتصال به سیستمهای تسویه بین المللی، برداشته ایم. در حال حاضر عمده بانکهای ایرانی در کشورهای خارجی به خصوص اروپا شعبه دارند و به سیستم تارگت 2 که سیستم تسویه یورو در اروپا است متصل شده اند، تا مسیر معاملات تجاری به نفع واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی هموار شود. سرعت امنیت و هزینه های کم در مقایسه با سایر نظامهای پرداختی از نتایج برجسته این اقدامات است البته متأسفانه هنوز در حوزه سیستم تسویه پوند در انگلیس چالشهای را داریم که اقدامات متفاوت و مذاکرات خوبی را با بانک مرکزی و مقام نظارتی انگلیس انجام داده ایم، اما به هر صورت در حال حاضر از این امکان برخوردار نیستیم و شعب ایرانی مستقر در انگلیس همچنان از سیستم تارگت 2 اروپا استفاده می کنند که امیدواریم با اقدامات صورت گرفته آنها نیز از سیستم پوند استفاده کنند.

به گفته وی، با توجه به اهمیت استفاده از ابزارهای پرداخت خُرد بین المللی، امکان استفاده از این ابزارها با استفاده از کارتهای اعتباری برای شهروندان ایرانی در خارج از کشور و گردشگران و فعالان اقتصادی خارجی در داخل کشور، در برنامه کاری بانک مرکزی قرار گرفته و اقداماتی نیز صورت پذیرفته است. در حال مذاکره در این مورد هستیم و امیدواریم با به ثمر رساندن این مذاکرات، تاجران و شهروندان به ویژه قشر دانشجو از این امکانات بهره‌مند شوند.

یعقوبی در پاسخ به این مطلب که در حال حاضر در سیستم بانکی دنیا بانکداری الکترونیک و مجازی از اهمیت ویژهای برخوردار است و سهم بالایی را در درآمدهای بانکی دارد در این حوزه نیازمند چه تغییرات و بهبودهایی هستیم؟ بیان کرد: گسترش بانکداری مجازی و فاصله گرفتن از بانکداری سنتی مزیتهای بسیاری را در بر خواهد داشت بانکهای داخل کشور باید با ارتقای دانش فنی خود در این زمینه، سخت افزارها و نرم افزارهای خود را تجهیز به فناوری های روز دنیا کنند و تعاملات خود در این زمینه را گسترش دهند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: در گذشته برای برقراری روابط کارگزاری با بانکهای بین المللی، قوانین منعطف تری وجود داشت و فقط کافی بود بانکی به طور رسمی درخواست ایجاد روابط کارگزاری همانند افتتاح حساب، انتقال وجوه، ارائه خدمات پرداخت و... نماید و بانکها بعد از بررسی مختصر و ساده می پذیرفتند اما در حال حاضر در شرایط سختی قرار داریم که فرآیندی نزدیک به یک ماه برای بررسی کامل بانک و ارزیابی عملکرد متقاضی صرف می شود.

وی گفت: بانکهای ایرانی در این زمینه و در حال تطبیق و گذار در جهت انطباق با استانداردهای بین المللی هستند. بانکهای امروزی در دنیا دیگر به کسب سود فکر نمی کنند بلکه تلاششان بر این است که بانک و سهامدارانشان را در معرض ریسک قرار ندهند؛ به همین دلیل در واحدهای بانکی خود بخشی را به نام کنترل و تطبیق عملکرد با استانداردهای بین المللی قرار داده اند. بانکهای ایرانی باید با ارائه تصویر خود در جامعه بین المللی خیال بانکهای خارجی را برای همکاری راحت کند در غیر این صورت بانکهای خارجی بدون تعارف و با شفافیت کامل، عدم همکاری خود را اعلام می کنند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی