عصر بازار

اولویت های جدید وام بانکی

عملکرد ۸ ماهه تسهیلاتی بانک ها

عصر اعتبار- تسهیلات پرداخت شده بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان آبان ماه امسال به رقم ۵۲۴۸,۷ هزار میلیارد ریال رسید که این میزان در پایان اسفندماه سال گذشته، ۴۳۶۲.۸ هزار میلیارد ریال بود.

عملکرد ۸ ماهه تسهیلاتی بانک ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مانده تسهیلات اعطایی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی در پایان آبان ماه سال جاری نشان می دهد که مشارکت مدنی با 42,6 درصد و فروش اقساطی با 24.1 درصد؛ دو قلم عمده تسهیلات بانک ها در ماه دوم پاییز امسال بوده است.

بر پایه این گزارش،‌ در این ماه بانک ها و موسسات اعتباری 848 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش هایی مانند قرض الحسنه، مضاربه، سلف، مشارکت مدنی، جعاله، فروش اقساطی، مرابحه، استصناع، اجاره به شرط تملیک، مشارکت حقوقی، سرمایه گذاری مستقیم و سایر پرداخت کرده اند.

مقایسه عملکرد تسهیلاتی بانک ها در پایان ماه هشتم پاییز امسال نشان می دهد که تسهیلات پرداختی به نسبت 7292,7 هزار میلیارد ریال پایان اسفندماه سال گذشته به میزان 16.3 درصد رشد یافته است.

نکته قابل توجه از تغییر در جدول پرداخت تسهیلات بانک ها در آبان ماه امسال، افزایش 43,6 درصدی تسهیلات مرابحه بانک ها است. در عین حال،‌ تسهیلات پرداخت شده در بخش مشارکت حقوقی 23.6 درصد و در فروش اقساطی نیز 13.7 درصد رشد داشته است.

در آبان ماه امسال 1259,6 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک های تجاری پرداخت شد که بیشترین میزان آن یعنی 428.5 هزار میلیارد ریال در بخش مشارکت مدنی بوده است. با این حال، مشارکت حقوقی بانک ها در پایان آبان ماه امسال 202.3 درصد رشد یافت.

بانک های تخصصی نیز در پایان آبان ماه امسال 1971,8 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده اند که 8.4 درصد رشد نشان می دهد. این میزان در پایان اسفندماه سال گذشته 1819.5 هزار میلیارد ریال بوده است.

این گزارش می افزاید: در بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان آبان ماه امسال 5248,7 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. این میزان تسهیلات پرداخت شده در پایان اسفندماه سال گذشته 4362.8 هزار میلیارد ریال بود.

تسهیلات پرداختی بانک ها در قالب سلف در این بخش 41,7 درصد کاهش یافته است. از آنسو تسهیلات فروش اقساطی 44.3 درصد، مرابحه 40.9 درصد و اجاره به شرط تملیک نیز 35.9 درصد رشد داشته است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو