عصر بازار

مدیر گروه بانکداری اسلامی:

دولت نباید تکالیف بودجه‌ای خود را به بانک مرکزی تحمیل کند

عصر اعتبار- کامران نذری گفت: دولت نمی‌تواند تکالیف بودجه‌ای خود را به بانک مرکزی تحمیل کند.

دولت نباید تکالیف بودجه‌ای خود را به بانک مرکزی تحمیل کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، کامران‌ ندری در خصوص تحمیل پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی دولت به نظام بانکی و مغایرت آن با  استقلال بانک مرکزی، اظهار داشت: هر نوع تکلیف بودجه‌ای از سوی هر سازمان و وزارتخانه‌ای برای بانک مرکزی و تحمیل آن کاری نادرست است.

وی افزود: در دنیای امروز این گونه تحمیل‌ها با استقلال بانک مرکزی در تعارض است و نشان دهنده سلطه دولت بر بانک مرکزی است.

ندری ادامه داد: متاسفانه در اقتصاد ما چنین استقلالی را برای بانک مرکزی قائل نیستند و نظام در عمل به این نتیجه نرسیده که بانک مرکزی باید یک نهاد مستقل و با اهداف مشخص باشد .

وی ادامه داد: دولت نمی‌تواند تکالیف بودجه‌ای خود را به بانک مرکزی تحمیل کند. هر زمانی که دولت با محدودیت‌هایی در زمینه تامین منابع مالی مواجه بود، با قانونی کردن بخش عمده‌ای از تکالیف از سوی نمایندگان مجلس این تکالیف را در قانون بودجه می‌گنجاند و بانک مرکزی و شبکه بانکی را مجبور می کردند تا این تسهیلات را پرداخت کند که در این زمینه هم بحث‌های متعددی وجود دارد و ممکن است این منابع معوق شوند.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: ممکن است در آن لحظه فشار سنگینی بر نظام بانکی وارد شود. البته ما هم بنا نداریم که روندها و شیوه‌های گذشته را تغییر دهیم. زیرا یک نوع اینرسی و تمایل به ماندگاری در شیوه‌ها و در روش‌های نظام اجرایی ما وجود دارد که از بین بردن این اینرسی کاری سخت و طاقت فرسا است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی