عصر بازار

تحلیل رفتار بازار مسکن + قیمت جنوب شهر

عصر اعتبار- ساختمان- قیمت آپارتمان مسکونی در نیمه جنوبی تهران بین ۱.۵ تا حدود ۴ میلیون تومان در هر متر مربع است و بیشترین متوسط قیمت به منطقه ۱۳ تعلق دارد.

تحلیل رفتار بازار مسکن + قیمت جنوب شهر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بازار آپارتمان‌های مسکونی در مناطق 9 تا 20 که در نیمه جنوبی پایتخت قرار دارند نشان می‌دهد کمترین متوسط قیمت مربوط به منطقه 17 با 2.1 و بیشترین به منطقه 13 با 4 میلیون تومان در هر متر مربع مربوط می شود.

با وجودی که برخی کارشناسان معتقدند رونق مسکن از جنوب تهران آغاز می‌شود، اما تعداد معاملات انجام شده در آذرماه سال جاری چندان این نظریه را تایید نمی‌کند. در میان مناطق جنوبی تهران بیشترین تعداد معاملات مربوط به منطقه 14 با 6.3 درصد از کل معاملات شهر بوده و این در حالی است که این رقم 10.4 درصد کمتر از منطقه 5 که از بیشترین تعداد معاملات برخوردار بوده است.

همچنین با وجود تراکم بالای واحدهای مسکونی، کوچک بودن بناها و ارزان بودن قیمت‌ها در جنوب تهران نسبت به مناطق شمالی، تعداد معاملات انجام شده در جنوب پایتخت بیش از 35 درصد از کل قراردادهای خرید و فروش نبوده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده در آذرماه 1395 حاکی از آن است که از مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 16.7 درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4 و 2 به ترتیب با سهم 10.5 و 10.1 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع 73.6 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 4، 2، 14، 8، 10، 15، 7، 1 و 3) بوده و 12 منطقه باقی مانده 26.4 درصد از تعداد معاملات تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

اما سوالی که ذهن بسیاری افراد را به خود مشغول کرده این است که آینده بازار مسکن شهر تهران چه خواهد شد؟ آیا قیمت‌ها ثبات خواهد داشت یا سال آینده باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم؟ عمده کارشناسان می گویند علیرغم رشد 10 درصدی معاملات در هشت ماهه سال جاری قیمت‌ها در سال آینده دچار جهش نخواهد شد؛ زیرا ظرفیت افزایش قیمت در بازار مسکن وجود ندارد؛ بخصوص اینکه در هفته های اخیر جهش قیمت دلار باعث شد تا سرمایه ها به سمت بازار ارز برود و به همین دلیل معاملات مسکن تهران در آذرماه دچار افت 5.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل شود.

با این حال یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: تحلیل بازار مسکن از سال 1370 به بعد نشان می‌دهد هر زمان قمیت دلار افزایش پیدا کرده سوداگران به سمت بازار ارز می‌روند و پس از شش ماه تا یک سال وارد بخش مسکن می‌شوند.

مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روندهای گذشته نشان می‌دهد هر وقت رفتار بازار دلار ناگهانی بوده است، تاثیرات این رفتار شش ماه تا یک سال بعد در بازار مسکن بروز می‌یابد. این افزایش در کوتاه مدت، رکود مسکن را تشدید می‌کند؛ زیرا بخشی از سرمایه‌گذاران که سوداگران و سفته‌بازان هستند از این بازار خارج می‌شوند ولی در میان‌مدت و بلندمدت با ورود مجدد سوداگران، قیمت مسکن بالا می‌رود.

وی پیش‌بینی از آینده نرخ ارز را دشوار دانست و گفت: قیمت دلار در هفته‌های اخیر حدود 15 درصد رشد کرده است. با این وجود می‌توان انتظار داشت که در شرایط حاضر تا انتهای سال 1395 تغییر قیمتی را در بازار مسکن نداشته باشیم، ولی احتمالا اگر صعود تدریجی نرخ دلار ادامه پیدا کند اثرات خود را در نیمه دوم سال 1396 در بازار مسکن نشان می‌دهد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو