عصر بازار

حوزه پولی و بانکی در هفته ای که گذشت؛

تلاش برای جذب منابع خارجی

عصر اعتبار- تلاش و رایزنی با بانک های خارجی برای جذب ۱۰ میلیارد دلار منابع مالی خارجی (فاینانس) مهمترین خبری بود که در هفته سوم دی ماه رسانه ای شد.

تلاش برای جذب منابع خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، جذب 10 میلیارد دلار فاینانس برای تامین مالی پروژه های اقتصادی یکی از برنامه های اصلی و تعریف شده بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چندین طرح را برای بانک مرکزی طراحی کرده است که شامل «مرکز کنترل نظارت‌ اعتباری (مکنا)»، «انتظام بخشی بازار پول با ساماندهی موسسات غیرمجاز»، «ایجاد نظام پرداخت مبتنی بر برداشت مسقیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، «تجهیز و تخصیص بهینه منابع بانکی»، « افزایش قدرت اعطای تسهیلات بانکی»، «ایجاد زیرساخت لازم برای نظارت موثر بانکی (پروژه سناب-سامانه نظارت الکترونیک بانکها، برخط سازی قوانین و مقررات بانک مرکزی، ایجاد انبار داده و هوش کسب و کار)»، «اصلاح نظام بانکی و پولی»، «هدایت سازوکار تعیین نرخ سود بانکی به بازار بین‌بانکی» و «یکسان سازی نرخ ارز» است.
اهمیت اجرای این طرح ها درحوزه اقتصاد کلان کشور،موجب شدتا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری هفته گذشته در بانک مرکزی حضور یابد و از نزدیک پیگیر اجرای این پروژه ها باشد.
به گفته ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی و باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری، برای مقاوم سازی اقتصاد و صیانت از ثبات و پایداری اقتصادی، سه محور «حفظ پایداری بودجه دولت»، «تامین پایداری بخش خارجی اقتصاد» و «حفظ ثبات مالی» مدنظر این بانک قرار گرفت.
از دیدگاه سیف در سال‌های اخیر بحث استقلال نهاد سیاست‌گذار پولی به مقوله چگونگی عزل و نصب رئیس کل این نهاد تنزل یافته است. حال آنکه محور و اساس بحث استقلال نهاد سیاست‌گذار پولی به نحو استقلال عمل، در جهت انجام وظایف قانونی و تحقق اهداف خود، خارج از تسلط مالی و بودجه‌ای دولت است.
معاون اول رییس جمهوری نیز در تایید صحبت های رییس کل بانک مرکزی، این نهاد را یکی از کلیدی‌ترین دستگاه های اقتصادی کشور دانست که باید از استقلال مطلوب و متناسب با شرایط اقتصادی کشور برخوردار باشد .از دیدگاه جهانگیری در مقطع فعلی یکی از اصلی ترین موضوعات که بانک مرکزی باید آن را مدنظر داشته باشد، اصلاح شبکه بانکی کشور است.

*پیشرفت 72 درصدی پروژه ارزی بانک مرکزی
همچنین در این جلسه، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی از پیشرفت 72 درصدی پروژه های ارزی در زمینه های اقتصاد مقاومتی این بانک خبر داد.
به گفته کامیاب، جذب 10 میلیارد دلار منابع خارجی (فاینانس) یکی از پروژه های اصلی و تعریف شده بانک مرکزی در حوزه اقتصادمقاومتی است و بر همین اساس تاکنون این بانک مذاکرات گسترده‌ای را با برخی بانک های خارجی نظیر اگزیم بانک چین، مدیوبانکای ایتالیا و دنسکه بانک دانمارک انجام داده است.
وی پیش بینی کرد با اجرایی شدن قراردادها، تأمین مالی خارجی از سطح تعیین شده 10 میلیارد دلار نیز فراتر خواهد رفت.

* برخورد جدی با موسسات غیرمجاز
فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی نیز عملکرد این نهاد ناظر پولی را در حوزه برخورد با غیرمجازها برشمرد و با موفق خواندن این اقدامات، از انجام مکاتباتی با نهادهایی همچون نیروی انتظامی، سازمان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شناسایی و برخورد با بخش زیادی از نهادهای پولی غیرمجاز فعال در کشور خبر داد.

* انتظام بخشی به حساب های دولتی
پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز با برشمردن اقدامات این نهاد در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی از تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، رونق بخش مسکن، تعمیق بازار بین بانکی و هدایت بانک‌ها به این بازار، انتظام بخشی به حسابهای دولتی از طریق راه‌اندازی سامانه نسیم، بازنویسی به عنوان بخشی از این اقدام ها یاد کرد.
به گفته وی، بومی‌سازی سامانه‌های نظام‌های پرداخت مانند سامانه ساتنا (RTGS) و چکاوک، طراحی و راه‌اندازی سامانه نظارت ارز (سنا)، تامین به موقع و مناسب ارز مورد نیاز واردکنندگان، انتظام بخشی به بازار پول و افزایش پوشش آمارهای پولی و بانکی با هدف اقتصاد مقاومتی انجام شده است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی دستیابی به تورم تک رقمی را از نمودهای اصلی و بیرونی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دستیابی به تورم تک رقمی، رشد 7.4 درصدی شش ماهه اول سال 1395، کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز و کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی از نمودهای اقدامات بانک مرکزی در جامعه است.

* ممنوعیت دانشگاه ها در افتتاح و نگهداری حساب های دومنظوره
در هفته ای که گذشت، بانک مرکزی در بخشنامه ای افتتاح و نگهداری حساب های دومنظوره را برای دانشگاه های دولتی ممنوع اعلام کرد.
به موجب این بخشنامه افتتاح حساب و نگهداری سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از جمله حساب‌های دو منظوره توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برای دانشگاه‌های دولتی و به تبع آن اعطای سود به آن‌ها ممنوع است.

*اعطای حداقل معادل 11.6 درصد تسهیلات به بخش کشاورزی
بانک مرکزی همچنین آخرین آمار رسمی تولید ناخالص ملی، سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور را 11.6 درصد اعلام و بانک ها را مکلف کرد حداقل معادل این مقدار از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اعطا کنند.

*کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به 11 درصد
در همین هفته ولی اله سیف رییس شورای پول و اعتبار در نامه ای به مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری بر افزایش حجم و نسبت مطالبات غیرجاری به عنوان یکی از مشکلات و معضلات شبکه بانکی کشور تأکید کرد.
وی این موضوع را نشان‌دهنده عملکرد ضعیف بانک‌ها و موسسات اعتباری در نظام اعتباری دانست که موجب عمیق‌تر شدن شکاف تسهیلات جاری و غیرجاری، افزایش ریسک اعتباری و به تبع آن، کاهش کیفیت دارایی‌های شبکه بانکی شده است.
براساس نامه سیف به بانک ها و موسسات اعتباری، نسبت مطالبات غیرجاری از نرخ 13.6 درصد در پایان شهریور ماه 1393 در زمان آغاز به کار کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات غیرجاری بانک‌ها، به نرخ 11 درصد در شهریور ماه سال جاری کاهش یافته است.

* انتشار جداول گزیده آمارهای اقتصادی آبان ماه 1395
همچنین در آبان ماه سال جاری نشریه الکترونیکی «گزیده آمارهای اقتصادی» آبان ماه 1395 توسط بانک مرکزی منتشر شد.
بر اساس آمار این نشریه، حجم نقدینگی کشور در پایان آبان ماه امسال به 11618.2 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با مهرماه امسال 0.3درصد کاهش دارد.

* سامانه های پرداخت بانک مرکزی زیر ذره بین نایب رییس مجلس
اهمیت شبکه بانکی برای اقتصاد کشور و در راس آن بانک مرکزی سبب شد مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی به همراه مهدی فقیهی رییس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از بخش فناوری های اطلاعات بانک مرکزی بازدید کنند.

* کسب جایزه برگزیده بهترین پویش روابط عمومی ها،
در چهاردهمین جشنواره روابط عمومی های برتر ایران که هفته گذشته برگزار شد، جایزه برگزیده بهترین پویش (کمپین) به خاطر طراحی و اجرای «کمپین اطلاع رسانی نظام بانکی» به بانک مرکزی رسید.
این جشنواره با موضوع روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا، در سالن همایش های هتل المپیک و با حضور روابط عمومی های برتر کشور، برگزار شد.
بانک مرکزی همزمان با هفته بانکداری اسلامی در شهریور امسال و در راستای انجام مسئولیت های عمومی خود در خصوص ارتقای آگاهی عمومی جامعه در زمینه امور پولی و بانکی، «کمپین اطلاع رسانی نظام بانکی کشور» را طراحی و اجرا کرد.
در این پویش تبلیغاتی، اطلاع رسانی گسترده ای در زمینه نظام بانکی و آگاهی دهی به مردم برای سپرده گذاری نکردن در موسسات مالی غیر مجاز با استفاده از بیلبوردها و فضاهای ارتباطی عمومی صورت گرفت.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو