عصر بازار

میزان مالیات بر دخانیات در برنامه ششم مشخص شد

عصر اعتبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ مالیات بر دخانیات در برنامه ششم توسعه را مشخص و وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به درج قیمت بر روی پاکت سیگار کردند.

میزان مالیات بر دخانیات در برنامه ششم مشخص شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه با 170 رای موافق، 4 رای مخالف و بدون رای ممتنع از 214 نماینده حاضر ماده 88 را مصوب کردند.

براساس بند «الف» ماده 88 از ابتدای اجرای قانون برنامه، تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی علاوه بر مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشمول مالیات به شرح زیر است:

1- مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخل به میزان 10 درصد قیمت درب کارخانه و تولیدی مشترک 20 درصد و تولید داخل با نشان بین المللی (برند) 25 درصد، و وارداتی به میزان 40 درصد قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصد تعیین خواهد شد.

2- مالیات انواع توتون پیپ و تنباکوی آماده مصرف تولید داخلی به میزان 10% قیمت درب کارخانه و وارداتی به میزان 40 درصد قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصد تعیین می شود.

در بند «ب» نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال 1396 موظف شد:

1- قیمت خرده فروشی انواع سیگار و محصولات دخانی، ماخذ محاسبه مالیات موضوع این بند را به مراجع ذیربط و برای درج بر روی پاکت محصول اعلام کند.

2- امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سیستم اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم کند.

در بند «ج» نیز مصوب شد مالیات موضوع این ماده تابع کلیه احکام مقرر در قانون مالیات بر ارزش افزوده به استثنای نرخ موضوعات و مالیات این ماده خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات موضوع این ماده را وصول و آن را به ردیف درآمدی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

نمایندگان در بند «د» با لازم الاجرا شدن این قانون مصوب کردند که کلیه مالیات و عوارض بر تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی به استثنای مالیات بر عملکرد موضوع قانون مالیات مستقیم و بر ارزش افزوده، حقوق ورودی، حق انحصار و بند(ب) ماده (69) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) در مدت اجرای این قانون موقوف الاجرا خواهد شد.

در تبصره این ماده نیز تصریح شده است که 100 درصد درآمدهای حاصل از اجرای این بند طی ردیف هایی که در بودجه های سنواتی مشخص شده در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصله از مصرف آن و توسعه ورزش موضوع بند «ب» ماده 69 قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 4 /12/1393 در اختیار وزارتخانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی