عصر بازار

قادری:

نظام کارمزد خدمات پرداخت‌های الکترونیک باید اصلاح شود

عصر اعتبار- مدیر عامل شرکت شبکه پرداخت الکترونیک کارتی گفت: بخش زیادی تراکنش‌های شاپرکی رقمی کمتر از ۵۰ هزار تومان دارند. این نسبت توجه به ساماندهی پرداخت‌های خرد را در کشور بیش از پیش نمایان می‌سازد.

نظام کارمزد خدمات پرداخت‌های الکترونیک باید اصلاح شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، محسن قادری مدیرعامل شاپرک  درباره شرایط خدمات پرداخت الکترونیک گفت:"صنعت پرداخت الکترونیک به عنوان یکی از صنایعی که در لبه فناوری قرار دارد همواره در حال تغییر و تحول است. درک و شناخت تغییرات پیش از آنکه رخ دهند، موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری صنعت خواهد شد.

وی افزود: "علل شکل‌گیری شرکت شاپرک را می‌توان در فقدان بازوی نظارتی برای بانک مرکزی در حوزه پرداخت الکترونیک، شکل‎گیری رقابت‎های غیر اصولی و مخرب میان بانک‌ها برای حضور پر رنگ‌تر در حوزه کسب و کار پرداخت الکترونیک به منظور جذب منابع بیشتر و در نهایت فاصله گرفتن شبکه پرداخت از مدل‌های شناخته شده کسب و کار در شبکه‌های پرداخت بین‌المللی دانست".

مدیرعامل شاپرک ادامه‌داد: "صنعت پرداخت الکترونیک در کشور به رغم تلاش‌های بانک مرکزی و شاپرک در حوزه تنظیم مقررات و الزامات و نوآوری‌های متخصصان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در این حوزه طی سال‌های گذشته، درمقایسه با قدمت صنعت پرداخت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته هنوز صنعت نوپائی محسوب می‌شود".

وی با اشاره به شرایط کشور پس از اجرای برجام گفت:" ذینفعان پرداخت الکترونیک خصوصا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، چنانچه می‌خواهند از فرصتهایی که در حوزه جهانی کسب و کار پرداخت الکترونیک فراهم می‌شود، استفاده کنند باید با درنظر گرفتن ابعاد و ویژگی‌های تغییرات، به سرعت دست به کار اصلاح استراتژی‌های کسب و کاری خود شوند و گرنه میدان رقابت را به رقبای چابکتر خواهند باخت".

قادری افزود:" شاید بتوان گفت مهمترین چالش پیش‌روی این صنعت جوان در کشور ما، طراحی و استقرار مدل صحیح کسب و کار از طریق پیاده‌سازی نظام استاندارد کارمزدی است. درهمه شبکه‌های بین‌المللی و استاندارد پرداخت الکترونیک در دنیا، پرداخت کارمزد تراکنش برعهده پذیرنده است چراکه نهایتا این پذیرنده است که از این سرویس بهره‌مند می‌شود و سایر بازیگران این حوزه اعم از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، شبکه پرداخت و بانک‌ها در راستای ارائه این سرویس به پذیرنده متحمل هزینه‌های سنگین می‌شوند. عدم پرداخت کارمزد توسط پذیرندگان در شبکه پرداخت ایران و انتقال این هزینه به بانک‌ها، نه تنها می‌تواند موجب وابستگی مجدد شرکت‌های پرداخت به بانک‌ها در آینده شود بلکه آثار سوئی مانند کارمزدخواهی پذیرندگان شبکه پرداخت را به دنبال داشته است".

به گفته وی" نسبت تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی عددی در حدود 10 درصد است که درمقایسه با شاخص مشابه برای تراکنش‌های اسکناس و مسکوکات که کمتر از 3 درصد درصد است عدد قابل توجهی بحساب می‌آید. مقایسه این دو شاخص با یکدیگر و روند آن‌ها طی سال‌های اخیر نشاندهنده افزایش رغبت مردم به پرداخت‌های الکترونیک در ایران است".

وی افزود:"درحال حاضر به طور متوسط بیش از 1 میلیارد تراکنش شاپرکی در ماه انجام می‌شود، که این رقم با رشد متوسط ماهانه حدود 3 درصد درحال افزایش است. همچنین ارزش مبلغی تراکنش‌های شاپرک از مرز ماهانه یک میلیارد میلیون ریال گذشته است".

قادری گفت:"درحال حاضر بیش از 2/5 میلیون پذیرنده فعال فروشگاهی، 52 هزار پذیرندگان فعال اینترنتی و 10هزار پذیرنده موبایلی در شبکه مشغول فعالیت هستند. نفوذ پایانه‌های فروش در کشور فراتر از کشورهای درحال توسعه بوده، به نحوی که اکنون تقریبا در بیشتر استان‌های کشور به ازای هر 10 نفر جمعیت، یک پایانه فروشگاهی داریم. اگرچه این آمار لزوما مطلوب نیست و سیاست ما توسعه مدیریت شده پایانه‌های فروش در کشور است، با این حال پراکندگی پایانه‌های فروش در کشور وضعیت مطلوبی دارد و حتی در استان‌های کم‌تر برخوردار کشور به ازای حدودا هر 20 نفر یک پایانه فروش داریم که عدد بسیار قابل قبولی است".

وی درباره کیفیت ارائه خدمت توسط شبکه پرداخت کشور، گفت:" سطح خدمات در کشور در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی مطلوب است، به طوری که خطاهای شاپرک و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت کمتر از 25/0 درصد کل تراکنش‌ها را شامل می‌شود که رقم بسیار ناچیزی است. از این میان سهم شاپرک چیزی در حدود 02/0 درصد کل تراکنش‌ها است که با استانداردهای جهانی در حوزه پرداخت الکترونیک قابل مقایسه است".

مدیرعامل شاپرک با مقایسه وضعیت و سطح سرویس‌های پرداخت الکترونیک در ایران و جهان گفت:" شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در ایران به لحاظ تعداد تراکنش قابل مقایسه با شرکت‌های مشابه در کشورهای همسایه نیستند. طبق آماری که بتازگی مجله نیلسون ریپورت ارائه کرده است، چهار شرکت از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت ایران در کنار موسسات پذیرندگی از کشورهایی مانند آمریکا، چین، فرانسه، برزیل، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی، در میان 50 موسسه پذیرندگی اول دنیا در سال 2015 به لحاظ تعداد تراکنش‌های پذیرش شده قرار گرفته دارند، درحالی که در این فهرست هیچ موسسه پذیرندگی از کشورهای منطقه حضور ندارد".

وی ادامه‌داد:"جالب اینجاست که بهترین عملکرد در کشورهای منطقه پس از شرکت‌های ایرانی متعلق به یک بانک ترکیه‌ای است که در رتبه 57 این فهرست قرار دارد. همچنین سه شرکت پرداخت دیگر ایرانی، بالاتر از بسیاری موسسات پذیرندگی از کشورهای اسپانیا، آلمان، هلند و ... رتبه‌های بین 50 تا 75 را کسب کرده‌اند بنابراین در مجموع 7 شرکت ایرانی دربین 75 موسسه برتر پذیرندگی در دنیا به لحاظ تعداد تراکنش‌های پذیرش شده در سال 2015 قرار دارند.نکته قابل توجه در این آمار فوق این ‌است که شرکت‌های پرداخت ایرانی درحال حاضر صرفا تراکنش‌های داخلی را پذیرش می‌کنند درحالیکه اکثریت رقبای آنها در فهرست فوق علاوه بر تراکنش‌های شبکه‌های داخلی، تراکنش‌های شبکه‌های بین‌المللی از قبیل ویزاکارت، مسترکارت و امریکن اکسپرس را نیز در آمار خود دارند".

برچسب ها
پورسعید خلیلی