عصر بازار

انگلیس در آستانه افزایش نرخ بهره

عصر اعتبار- افزایش سریع تورم در انگلیس موجب شده است بانک مرکزی این کشور در آستانه بالا بردن نرخ بهره قرار بگیرد.

انگلیس در آستانه افزایش نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا،کارشناسان اقتصادی معتقدند احتمال افزایش نرخ بهره در انگلیس بیشتر از احتمال کاهش آن است گرچه این اتفاق مدتی زمان می‌برد و تا سال 2019 روی نخواهد داد.

قیمت مصرف کنندگان در انگلیس از زمان رأی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا، به دلیل سقوط ارزش پوند، به سرعت افزایش یافته است به طوریکه آمارها از افزایش 1,4 درصدی قیمت ها حکایت دارد. این بیشترین افزایش قیمت در انگلیس از سال 2014 تا کنون است.

ویکتوریا کلارک اقتصاددان مؤسسه "اینوستک سکیوریتیز" لندن در این باره گفت: تورم تا اواسط سال جدید میلادی به سرعت افزایش خواهد یافت. از این نظر حرکت بعدی باید افزایش نرخ بهره و نه کاهش آن باشد.

گفته می شود با توجه به تأثیر کاهش ارزش پوند و افزایش قیمت نفت بر قیمت کالاها در انگلیس، تورم در این کشور طی چند ماه آینده از 2 درصد هم عبور کند. اما تحمل این اتفاق برای سیاست گذاران انگلیس که سعی می کنند بین حمایت از اقتصاد و قیمت ها توازن به وجود بیاورند، دشوار خواهد بود.

از این رو مارک کارنی رییس بانک مرکزی انگلیس در نخستین سخنرانی سال جدید خود در روز دوشنبه با اشاره به چالش های پیش روی انگلیس احتمالا در خصوص دیدگاه های خود نسبت به چشم انداز اقتصاد این کشور پس از برگزیت نیز صحبت خواهد کرد.

وی هفته گذشته اعلام کرده بود بانک مرکزی انگلیس پیش بینی اقتصادی خود برای نیمه دوم سال جدید میلادی را افزایش خواهد داد.

بنابراین گزارش، بسیاری از تجار نیز همانند تحلیلگران اقتصادی شانس بیشتری برای افزایش نرخ بهره در انگلیس قائل هستند.

کالوم پیکرینگ کارشناس "برنبرگ بانک" لندن در این باره اظهار داشت: اگرچه این اتفاق به این زودی رخ نخواهد داد اما احتمال آن در آینده وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر روند افزایش قیمت ها و تورم به همین منوال پیش برود، بانک مرکزی انگلیس باید دست از موضع بی طرفانه فعلی خود بردارد و به سمت افزایش نرخ بهره پیش برود. در این صورت افزایش نرخ بهره در اواخر سال 2017 یکی از شگفتی های امسال خواهد بود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو