عصر بازار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

روند کاهشی خرید و فروش مسکن در کشور ادامه دارد

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه روند کاهشی خرید و فروش مسکن در تهران و سراسر کشور ادامه دارد، گفت: کاهش خرید و فروش مسکن در تهران و سایر شهرها، تنها به دلیل افزایش نرخ دلار نیست و دلایل دیگری همچون قدرت خرید پایین متقاضیان و همچنین انتظار مردم برای مشخص شدن وضعیت آینده بخش مسکن است.

روند کاهشی خرید و فروش مسکن در کشور ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، حسام عقبایی در پاسخ به این سوال که دلیل کاهش خرید و فروش مسکن در دی‌ماه چیست و آیا افزایش نرخ دلار می‌تواند بر این موضوع تأثیر داشته باشد، گفت: نرخ دلار بیش از یک ماه است که روند صعودی به خود گرفته پس نمی‌توان با قاطعیت گفت دلیل افت معاملات مسکن افزایش نرخ دلار است، چراکه این روند کاهشی از ابتدای سال بر بازار مسکن سایه انداخته است.

عقبایی با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید و انتظار متقاضیان مسکن دلیل دیگر افت معاملات مسکن است، گفت: میزان معاملات مسکن تا 24 دی‌ماه جاری حاکی از افت معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل است، به‌طوری‌که در شهر تهران تا 24 دی‌ماه، 14 هزار و 18 قرارداد خرید و فروش منعقد شده که نسبت به سال گذشته حدود هزار قرارداد کاهش نشان می‌دهد.

*افت 50 درصدی معاملات مسکن

به گفته وی، روند کاهش معاملات در کشور بسیار بیشتر از آمارهای شهر تهران است، به‌طوری‌که در سطح کشور 43 هزار و 870 قرارداد خرید و فروش گزارش شده است و این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که مرکز آمار گزارشی مبنی بر توقف سقوط صدور پروانه‌های ساختمانی ارائه کرده است آیا وضعیت خرید و فروش واحدهای کلنگی رونق داشته است، گفت: هیچ نشانه‌های مثبتی در حوزه واحدهای مسکونی کلنگی دیده نمی‌شود.

عقبایی در پاسخ به این سوال که برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که مشاوران املاک از گرفتن کد رهگیری امتناع کرده و اخذ کد رهگیری را منوط به پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از سوی مردم عنوان می کنند، گفت: در تمام ایران مشاوران املاک بدون دریافت وجه مکلف به اخذ کد رهگیری برای متقاضیان هستند، بنابراین دریافت کد رهگیری ارتباطی به مالیات ندارد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی