عصر بازار

بخش بانکی کشور آلبانی در پی ارتباط با ایران است

عصر اعتبار- وزیر امورخارجه آلبانی گفت: سخن گفتن از ارتباطات بانکی تهران- تیرانا زود است اما بخش بانکی آلبانی، علاقه خود را به تعامل با طرف های ایرانی اعلام کرده است.

بخش بانکی کشور آلبانی در پی ارتباط با ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا افزود: اینکه در هیات تجاری آلبانی نمایندگان شرکت های بزرگ این کشور حضور دارند، نشانه این واقعیت است که در زمینه مسائل تجاری و مالی نگرانی وجود ندارد اما برقراری ارتباطات بانکی به زمان نیاز دارد.
نیمه اسفندماه پارسال «سلیم بلور تایا» معاون وزیر امورخارجه آلبانی، به تهران آمده و در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، سرمایه گذاری بنگاه های ایرانی در خاک این کشور را برای تولید مشترک و صادرات به بازار اروپا خواستار شده بود.
وزیر امورخارجه آلبانی نیز سفر خود را دومین سفر هیات تجاری کشورش به ایران در ماه های گذشته دانست و گفت: امیدوارم حضور من در تهران هم افزایی لازم را برای برقراری روابط تجاری نزدیک تر با ایران ایجاد کند و حجم تجارت دوجانبه را که نماد همکاری تجاری کشورهاست، افزایش دهد.
بوشاتی همکاری با ایران در بخش های انرژی بویژه گاز، محصولات کشاورزی و گردشگری را از زمینه های مورد علاقه آلبانی نامید و اضافه کرد: این کشور از توسعه مناسبات دو کشور در سایر بخش ها نیز استقبال می کند.
وزیر امورخارجه آلبانی در پاسخ به این پرسش که چرا آلبانی دیرتر از سایر کشورهای اروپایی به برقراری روابط اقتصادی با ایران اقدام کرده است، گفت: لازم است کارها گام به گام دنبال شود؛ زیرا ما به دنبال روابط بلندمدت با ایران هستیم.
به گزارش ایرنا، وزیر امورخارجه آلبانی شنبه (بیست و پنجم دی ماه) در صدر یک هیات تجاری و اقتصادی وارد تهران شد و پس از شرکت در نشست مشترک با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.
در این دیدار که یادداشت تفاهم گفت وگوهای منظم سیاسی به امضای وزیران امور خارجه 2 کشور رسید، بوشاتی اعلام کرد آلبانی تصمیم گرفته است سفارت خود در تهران را باز کند.
وی همکاری های اقتصادی را از اولویت های کشورش برای توسعه مناسبات با ایران دانست و برای امضای موافقتنامه های حمایت از سرمایه گذاری های مشترک و معافیت از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور اعلام آمادگی کرد.
وزیر امور خارجه آلبانی همچنین تقویت همکاری های فرهنگی، ارایه تسهیلات به دارندگان گذرنامه های سیاسی و تهیه پیش نویس سند لغو روادید برای گذرنامه های سیاسی را خواستار شد.
بوشاتی امروز نیز با رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.
وی به اشتراکات عمیق فرهنگی میان دو کشور اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تحکیم روابط با آلبانی استقبال می کند.
رییس جمهوری همکاری های فرهنگی بویژه در مراکز دانشگاهی و علمی را ضروری خواند و اضافه کرد: تحکیم روابط ایران و آلبانی در همه بخش ها به سود 2 کشور است.
وزیر امورخارجه آلبانی نیز در این دیدار تصریح کرد: آلبانی مصمم است با توسعه و تعمیق همه جانبه روابط تهران- تیرانا، صفحه تازه ای را در تاریخ روابط 2 کشور بگشاید.
بررسی خبرنگار ایرنا از آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در هشت ماهه امسال ارزش صادرات به آلبانی یک میلیون و 205 هزار و 457 دلار و میزان واردات از این کشور 86 هزار و 596 دلار بود؛ بنابراین تراز تجاری دو کشور مثبت یک میلیون و 118 هزار و 861 دلار به سود ایران است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی