عصر بازار

دلار به زیر سطح ۳۹۵۰ تومان رفت;

دودلی در بازار ارز

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، عوامل متناقض در بازار ارز زمینه‌ساز افزایش نوسانات رفت و برگشتی دلار شدند. روز یکشنبه، دلار تا قیمت ۳هزار و ۹۱۴ تومان پایین رفت، ولی پس از رسیدن به این نقطه با افزایش خرید‌های ارزی تا قیمت ۳هزار و ۹۴۰ تومان بالا آمد.

دودلی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته این قیمت همچنان 20 تومان کمتر از نرخ بسته شده این ارز در روز شنبه بود. به گفته فعالان، اخبار مربوط به برخورد انتظامی با دلالان، پایین آمدن ارزش دلار در کشورهای همسایه و افزایش فعالیت خالی فروشان ارزی ازجمله عواملی بودند که به نزول ابتدای روز دلار کمک کردند. با این حال، افزایش تحرکات در نزدیکی سطح 3 هزار و 900 تومان و تردید برخی معامله‌گران در فروش ارز از جمله عواملی بودند که باعث شدند دلار مقابل افت بیشتر مقاومت کند.

البته، روز یکشنبه در مجموع فروش دلار در بازار فردایی نسبت به بازار نقدی چشمگیرتر بود، به‌طوری که می‌توان گفت معامله‌گران اعتباری تمایل بیشتری به عرضه ارز داشتند ولی این موضوع در معامله‌گران نقدی بازار کمتر مشاهده می‌شد. دودلی معامله‌گران بازار بیشتر در این تمایز آشکار بود. در حالی که معامله‌گران فردایی سعی داشتند با پایین بردن بیشتر قیمت دامنه نوسانات را بالا ببرند و از انتظارات کاهشی کسب سود کنند، معامله‌گران نقدی بازار در انتظار بازگشت قیمت‌ها بودند. به گفته فعالان، دسته اخیر بیشتر امیدوارند قیمت دلار تحت‌تاثیر اخبار بیرونی افزایشی شود و به همین دلیل در شرایطی که اکثر معامله‌گران اعتقاد دارند بازار ارز در ادامه سال با نوسان خاصی مواجه نخواهد بود، همچنان اقدام به نگهداری ارز خود کرده‌اند.

یکشنبه همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی دومین روز کاهشی خود را پشت‌سر گذاشت و یک کانال قیمت دیگر پایین آمد. روز یکشنبه، سکه تمام با 9 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 181 هزار تومان رسید. این افت در حالی ثبت شد که تعدادی از بازیگران بازار داخلی معتقدند اونس جهانی در هفته جاری به افزایش خود ادامه خواهد داد. در ابتدای دومین روز هفته، دلار یکی از کاهشی‌ترین روزهای خود را تجربه کرد. روز یکشنبه، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 935 تومان آغاز کرد که 25 تومان افت نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. این پایان روند کاهشی نبود و دلار در کمتر از‌نیم‌ساعت، تا محدوده 3 هزار و 910تومان پایین رفت. همزمان حدود ساعت 11:30، شاخص ارزی در معاملات فردایی تا نقطه 3 هزار و 903تومان پایین رفت.

به گفته فعالان، اعلام خبر دستگیری تعدادی از دلالان یکی از عواملی بود که موجب شد در ساعات انتهایی روز شنبه فروش‌های ارزی در بازار بالا برود و بخشی از آن در قیمت ابتدای روز یکشنبه منعکس شود. روز شنبه، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از تشکیل پرونده مربوط به مسائل ارزی در دادسرای پولی - بانکی خبر داد و در چگونگی روند قضایی این پرونده اظهار کرد: 10 نفر از دلالان ارز بازداشت شده‌اند. پس از اثرگذاری این خبر در شروع بازار، عوامل دیگری مانند نزول درهم تا محدوده هزار و 80 تومان و کاهش ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق زمینه‌ساز افت بیشتر شدند. با این حال، با رسیدن قیمت دلار به نقاط حساس 3 هزارو 914 و 3 هزار و 903 تومان در بازار نقدی و فردایی، مقاومت شدید معامله‌گران آغاز شد. پس از اینکه، قیمت از نقاط یاد شده پایین‌تر نرفت، بخشی از معامله‌گران تصور کردند که شاخص ارزی به کف قیمت خود رسیده است، در نتیجه با افزایش خریدهای خود قیمت را در مسیر افزایشی قرار دادند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی