عصر بازار

معاون سازمان امور مالیاتی:

پیش‌بینی گسترش معافیت‌ در لایحه مالیات بر ارزش افزوده

عصر اعتبار- معاون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۲ هزار واحد صنفی صندوق مکانیزه فروش دارند، گفت:‌ گسترش معافیت‌های مالیاتی در لایحه مالیات ارزش افزوده پیش بینی شده است.

پیش‌بینی گسترش معافیت‌ در لایحه مالیات بر ارزش افزوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد مسیحی  در مورد تمدید شدن اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش‌افزوده تا پایان سال 96 اظهارداشت: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از ابتدای مهرماه 1387 به مدت 5 سال به‌صورت آزمایشی عملیاتی و اجرایی شد، تا با اجرا در قالب یک دوره آزمایشی، نسبت به شناسایی نقاط ضعف و قوت آن اقدام شود.

معاون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد:‌ نیاز به فرصت بیشتر برای انجام کار کارشناسی و همچنین انجام مطالعات تطبیقی موجب شد فرآیند اصلاح و دائمی کردن قانون طولانی‌تر شود. همچنین به‌منظور عدم ایجاد اختلال در نظام بودجه‌ای دولت و شهرداری‌ها که در طی سال‌های اخیر به‌شدت متأثر از وجوه وصول‌شده در قالب این قانون بوده‌اند، با استناد تبصره «2» ماده (117) قانون برنامه پنجم توسعه (از طریق پیش‌بینی افزایش نرخ در طول سال‌های اجرای برنامه) و همچنین از طریق قوانین بودجه سالانه مهلت اجرای آزمایشی قانون مذکور تمدید شده است.

وی با اشاره به وضعیت لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت:‌ پس از اجرای چندساله قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و کسب تجارب و شناسایی مشکلات و ابهامات آن و انجام مطالعات تطبیقی و همچنین کسب نظر از کارشناسان و خبرگان اقتصادی، مالی و مالیاتی و فعالان اقتصادی لایحه اصلاح و دایمی کردن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تهیه و تقدیم دولت شد و هم‌اکنون مراحل تصویب در دولت را می‌گذراند و طبق پیش بینی‌ها تا پایان سال جاری به مجلس ارسال خواهد شد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزود: از جمله موارد با اهمیت در این لایحه می‌توان به موضوعاتی نظیر حمایت بیشتر از تولید و سرمایه‌گذاری، گسترش دامنه معافیت‌ها و رفع ابهام از آن‌ها، تعدیل (کاهش) جرایم قانونی، تقویت ضمانت‌های اجرایی برای پرداخت مالیات و عوارض از سوی خریداران کالا و خدمات دولتی، پیش‌بینی اختیار روش اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده ساده شده برای برخی از اشخاص حقیقی که در مرحله آخر زنجیره قرار دارند و توزیع عادلانه‌تر عوارض اشاره کرد.

مسیحی در مورد وصولی مالیات ارزش افزوده تا پایان آذر ماه سال جاری عنوان کرد: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تا این مدت بالغ بر (163) یکصد و شصت و سه هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض وصول؛ که از این میزان مبلغ (58) پنجاه و هشت هزار میلیارد تومان آن عوارض و مابقی مالیات است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امسال مشمولان جدیدی به قانون مالیات بر ارزش‌افزوده اضافه خواهند شد،‌ بیان کرد: تاکنون به استناد مفاد ماده (181) قانون، طی هفت مرحله مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش‌افزوده فراخوان شده‌اند که در فراخوان هفتم کلیه اشخاص حقوقی صرف‌نظر از میزان فعالیت، مادامی که به عرضه کالا و ارائه خدمات غیرمعاف می‌پردازند، از ابتدای مهرماه سال جاری مشمول اجرای مقررات این نظام مالیاتی گردیده‌اند و در حال حاضر برنامه‌ای برای فراخوان جدید پیش‌بینی نشده است.

معاون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به بحث و بررسی و تصویب لایحه صندوق مکانیزه فروش عنوان کرد: این لایحه به مجلس ارائه شده و بررسی‌های کارشناسی در مرکز پژوهش‌های مجلس پیرامون آن صورت گرفته و در حال حاضر در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است.

این مقام مسئول یادآور شد: تعداد مشمولین استفاده از صندوق مکانیزه فروش مستند به اطلاعات اتاق اصناف ایران 431 هزار و 465 واحد صنفی بوده و از این تعداد، 252 هزار و 552 واحد صنفی اعلام نموده‌ که صندوق مکانیزه فروش را نصب کرده‌اند.

به گفته مسیحی، طبق بند ح تبصره 6 لایحه بودجه 96 سازمان امور مالیاتی می‌تواند در سال 96 مالیات بر ارزش‌افزوده برخی مودیان حقیقی مشمول این قانون را که در حلقه آخر زنجیره مالیات بر ارزش‌افزوده قرار می‌گیرند بر اساس میزان فروش ضرایب ارزش‌افزوده آن را تعیین کند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی کشور با اتکا به تجربیات چندساله اجرای قانون مالیات برارزش‌افزوده و با بهره‌گیری از تجربه سایر کشورهای مجری و به‌منظور رفع برخی چالش‌های موجود، اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده ساده شده برای برخی از اشخاص حقیقی را که در حلقه آخر زنجیره قرار دارند پیش‌بینی و در قالب لایحه بودجه 1396 ارائه نموده است؛ که عملیاتی شدن آن مستلزم تصویب توسط مجلس شورای اسلامی است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو