عصر بازار

پیش بینی های مهم درباره افق اقتصاد؛

سه ریسک بزرگ برای رونق اقتصاد جهان چیست؟

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پول در گزارش جدید "چشم انداز اقتصاد جهان" تغییری در پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی و سال جاری نداده و عامل این امر ابهام هایی است که درباره تاثیر ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا وجود دارد.

سه ریسک بزرگ برای رونق اقتصاد جهان چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، البته در این گزارش، نرخ رشد اقتصاد آمریکا نسبت به گزارش سه ماه پیش، بالاتر پیش بینی شده است. از دید صندوق بین المللی پول، برنامه حمایتی ترامپ عاملی برای بالاتر رفتن نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی است.

در گزارش صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی 3.1 درصد و در سال جاری میلادی 3.4 درصد پیش بینی شده است. در گزارش ماه اکتبر نیز همین دو رقم اعلام شده بود. در بخشی از گزارش آمده است، امسال و سال آینده میلادی اقتصاد آمریکا به ترتیب 2.3 درصد و 2.5 درصد رشد خواهد کرد. در گزارش ماه اکتبر این دو رقم 0.5 درصد پایین تر پیش بینی شده بود. امسال و سال آینده بر میزان فعالیت های اقتصادی در جهان افزوده می شود طوری که سال آینده میلادی نرخ رشد اقتصاد جهان 3.6 درصد خواهد بود.

روز جمعه دونالد ترامپ دوران ریاست جمهوری خود بر آمریکا را آغاز می کند. او وعده داده برنامه های حمایتی خود را در اولین فرصت آغاز کند. سرمایه گذاران منتظر هستند تا مشخص شود آیا او به وعده هایی که در دوران تبلیغات انتخاباتی داده عمل خواهد کرد یا نه.

در ماه آوریل یعنی سه ماه دیگر پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهان آسان تر خواهد بود زیرا برخی از ابهام هایی که اکنون وجود دارد رفع خواهد شد.

افزایش تنش های ژئوپولیتیک

ترامپ وعده داده به محض شروع کار خود، برنامه های مختلف را برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد آمریکا آغاز کند: افزایش بودجه توسعه زیرساخت ها، کاهش مالیات اشخاص و شرکت ها و حذف مقررات دست و پاگیر. با این حال سرمایه گذاران مایلند جزییات این برنامه ها را بدانند و ترامپ تاکنون برای رفع این ابهام ها تلاشی نکرده است. چهارشنبه گذشته او در کنفرانس مطبوعاتی خود هیچ اشاره ای به برنامه هایش نکرد.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی کرده قیمت نفت امسال افزایش خواهد یافت. از دید تحلیلگران این نهاد توافق تاریخی اعضاء اوپک بر سر کاستن از عرضه نفت عامل رشد قیمت هاست. البته از ماه نوامبر که توافق صورت گرفته، سرمایه گذاران همواره در باره پایبندی اعضاء اوپک به این برنامه تردید داشته اند. قرار است از ابتدای ماه جاری میلادی به مدت شش ماه، عرضه نفت اعضاء اوپک 1.2 میلیون بشکه در روز پایین تر از قبل باشد.

از دید صندوق بین المللی پول افزایش حمایت گرایی، شدت یافتن تنش های ژئوپولیتیک و کاهش نرخ رشد اقتصاد چین سه ریسک بزرگ برای رونق اقتصاد جهان هستند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو