عصر بازار

گزارش ویژه دولت از برجام بانکی

عصر اعتبار- دولت وضعیت گشایش‌های پولی و بانکی در یکسال اجرای توافقات برجام را اعلام کرد که طی آن ۹.۹ میلیارد دلار از منابع مسدود شده بانک مرکزی آزادسازی شد.

گزارش ویژه دولت از برجام بانکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، دولت در گزارشی به بررسی وضعیت گشایش های پولی و بانکی بعد از برجام پرداخت و اعلام کرد: بعد از توافق هسته ای (برجام)، گشایش های خوبی در عرصه پولی و بانکی کشور صورت گرفت که مهم ترین آنها آزاد شدن دارایی های ملت ایران بود.

بر پایه گزارش دولت که طبق اعلام بانک جهانی ارائه شده، بعد از برجام از تمدید موقت قرارداد ژنو 4 میلیارد و 200 میلیون دلار، از تمدید توافق ژنو مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون دلار و از تمدید دوباره توافق ژنو نیز 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از منابع بلوکه شده ایران در خارج، بازگشته است.

همچنین پس از برجام دستکم 30 میلیارد دلار و در فاصله اجرایی شدن برجام نیز یک میلیارد و 400 میلیون دلار از منابع ایران آزاد شده است. از سویی 9.9 میلیارد دلار از منابع مسدود شده بانک مرکزی ناشی از مطالبات نفتی از کشورهای امارات، انگلستان، هند، یونان، ایتالیا و نروژ آزاد و دریافت شده است.

از سویی نیز تامین مالی دو طرح به مبلغ معادل 3.65 میلیارد دلار از محل تسهیلات موردی اگزیم بانک چین تامین شده است. تعداد کارگزاری بانک های خارجی پیش از برجام و در سال 1393 به تعداد 50 مورد بوده که این تعداد در سال 1395 و بعد از اجرایی شدن برجام به 238 مورد افزایش یافته است. در عین حال، تعداد کارگزاری بانک های خارجی در سال 1385 نیز 633 مورد بود.

شبکه بانکی کشور نیز از تاریخ اجرایی شدن برجام تا یازدهم دی ماه سال جاری با حدود 238 بانک خارجی نزدیک به 650 رابطه کارگزاری برقرار کرده است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی