عصر بازار

حمایت دولت از بیمه محصولات باغی

عصر اعتبار- معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به منظور پیشگیری از زیان باغداران، دولت از افرادی که محصولات باغی و درختان خود را بیمه کنند حمایت های مناسب خواهد کرد.

حمایت دولت از بیمه محصولات باغی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا در کرج افزود: در کشور 2 میلیون و 50 هزار هکتار اراضی باغی وجود دارد که حدود 380 هزار هکتار آن نهالستان است.
وی اظهار داشت: از کل سطح 2 میلیون و 200 هزار هکتار باغ های کشور فقط حدود 530 هزار هکتار که یک چهارم کل اراضی باغی را تشکیل می دهد، بیمه شده است.
طهماسبی، علت تمایل نداشتن باغداران به بیمه را وجود مشکلات در پرداخت بیمه عنوان کرد و گفت: بیمه کشاورزی ، بیمه ریسک و حمایتی است که در همه دولت ها و کشورها هست، بنابراین دولت ها در مورد بیمه محصولات کشاورزی کمک خوبی می کنند.
طهماسبی بیان داشت: دولت یازدهم نیز این کار را کرده ولی چون تاخیر در پرداخت ها با توجه به تنوع اقلیمی و زراعی و باغی ایران وجود داشته، تمایل را به بیمه کم می کند در صورتی که تولید کنندگان باید بدانند این بیمه یک بیمه حمایتی است و در بعضی مواقع 75 درصد آن را دولت پرداخت می کند که کمک بسیار موثری است.
معاون وزارت جهاد کشاورزی افزود: دولت از کشاورزان می خواهد که هم محصول و هم درختان را بیمه کنند زیرا در بعضی از موارد به دلیل بیماری یا سرمازدگی و تغییر اقلیم هم درخت و هم محصول دچار آسیب می شود که در صورت داشتن بیمه ، باغدار خسارت مالی کمتری را تحمل می کند.
***خرید تضمینی پرتقال شمال
معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی گفت: در سال جاری پیش بینی می شد محصول مرکبات شمال بین 30 تا 50 درصد افزایش داشته باشد و دولت برای ساماندهی فروش این محصولات، 1000 میلیارد ریال یارانه صادرات تخصیص داد.
وی اظهار داشت: به علت سرمازدگی آذرماه و سرمای زودرس و ناگهانی که کانون آن استان گلستان بود، این برنامه ریزی را دچار اختلال کرد.
طهماسبی ادامه داد: سرمای آذرماه کانون آن از استان گلستان و شرق کشور بود که به سمت غرب رفت و باغ های گلستان به رغم سطح کمتر نسبت به استان های مازندران و گیلان، خسارت بیشتری را متحمل شدند.
وی گفت: سرما در شرق مازندران آسیب جدی تر به محصولات زد اما غرب این استان کمتر آسیب دید.
این مسئول با اشاره به تولید 4 میلیون و 7 هزار تن پرتقال در کشور، افزود: از این میزان، 2.3 میلیون تن آن در شمال کشور تولید می شود که این محصول دچار سرمازدگی شد بنابراین دولت محصولات یخ زده پای درختان را از طریق ستادهای بحران مستقر در استان ها خریداری کرد.
وی ادامه داد: همچنین دولت در مورد پرتقال روی درخت، برای کاهش قیمت به وجود آمده از قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی که یک نوع حمایت از تولید کننده است استفاده کرد که از همان ناحیه دستورالعمل های خرید تضمینی را داد.
طهماسبی با بیان اینکه در خرید تضمینی خرید یخ زده وجود ندارد بلکه درجه یک تا 3 است، بیان داشت:باغدارانی که بیمه بودند حق بیمه خود را می گیرند و آنانی که بیمه نبودند از طریق ستاد بحران به آن ها رسیدگی می شود.
*** توسعه کشت زعفران
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 95 هزار هکتار زعفران در کشور کشت می شود، گفت: استان های خراسان شمالی ، رضوی و جنوبی حدود 90 درصد این کشت را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گیاه زعفران یک محصول کم آب بر و به صرفه است و حتی در اراضی کوچک هم به راحتی کشت و برداشت می شود و درآمدزایی خوبی دارد، در مناطق دیگر کشور مورد اقبال واقع شده است.
وی افزود:زعفران جزو طرح گیاهان دارویی است که اگر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد آن را در برنامه های دولتی توسعه می دهیم.
طهماسبی اضافه کرد: دولت برای خرید پیاز زعفران، خدمات فنی و بیمه ای آن کمک خوبی می کند ولی ایجاد زنجیره زعفران در کشور مهم است تا بتوانیم آن را فراوری کنیم و ارزش افزوده ای بیشتری ایجاد کنیم که خوشبختانه این صنایع در ایران به وجود آمده و بر روی تولید دارو و کپسول زعفران کار می کنند.
وی گفت: متاسفانه در سرمای زودرسی که استان های خراسان نیز از آن بی نصیب نماندند، بیش از 50 تن زعفران دچار سرمازدگی شد که اگر برداشت این محصول به صورت مکانیزه انجام می شد با این وسعت خسارت روبه رو نبودیم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی