عصر بازار

عربستان با بحران اقتصادی مواجه می‌شود؟

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ رشد اقتصادی کندی خواهد داشت.

عربستان با بحران اقتصادی مواجه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد اقتصادی خود برای کشور عربستان را به شدت کاهش داده است.

این سازمان انتظار دارد که عربستان 0.4 درصد امسال رشد داشته باشد به طوری پیش بینی کرده که این میزان رشد به دلیل کاهش تولید نفتی  اوپکی ها 2 درصد باشد.

عربستان و بقیه کشورهای نفتی در دسامبر سال گذشته پیش بینی کردند که تولید خود را به منظور افزایش قیمت نفت در بازار کاهش دهند.

تیموتی کالن، معاون مدیر صندوق بین المللی پول در بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرده است که رشد اقتصادی عربستان به دلیل کاهش تولید؛ افت پیدا می کند. این سازمان پیش بینی کرده است که به طور مجموع این کشور 2 درصد رشد اقتصادی داشته باشد.

افت قیمت نفت باعث شده که عربستان سعودی دچار بحران اقتصادی شود. کسری بودجه این کشور  در سال 2015 366 میلیارد ریال و در سال 2016 297 میلیارد ریال بوده است. این اتفاق موجب شده که این کشور از سرمایه گذاری بین المللی 17.5 میلیون دلار قرض کند.

هم اکنون عربستان سعودی سوپسیدهای انرژی خود را کاهش داده  و حقوق کارمند دولتی را نیز کمتر کرده است. کالن گفته است که همچنان اشتغال زایی برای این کشور مشکل زا خواهد بود به طوری که هم اکنون شاخص بیکاری در این کشور 12 درصد است.

به نظر می رسد اگر اشتغال نیز در این کشور ایجاد شود، بیشتر در بخش خصوصی خواهد بود و به همین دلیل عربستان باید برای کارمندان خود برنامه ای مشخص کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی