عصر بازار

مکانیسم تعیین نرخ ارز مهم‌تر از تک نرخی شدن

عصر اعتبار- محمد خوش چهره معتقد است: تک نرخی شدن ارز قابلیت اجرایی دارد اما پیش از آن باید مکانیسم اینکه نرخ ارز با چه مکانیسمی تعیین می شود بررسی شود. تکلیف اقتصاد در دولتی بودن یا آزاد بودن معلوم نیست.

مکانیسم تعیین نرخ ارز مهم‌تر از تک نرخی شدن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، پس از اظهارات روز گذشته وزیر اقتصاد و امور دارایی مبنی بر اینکه در خصوص نرخ ارز دولت تمایلی به افزایش نرخ ندارد و خرید و فروش ارز کنار خیابان معنی ندارد، در محافل اقتصادی نظرات مختلفی عنوان شده است. برخی مدیریت بانک ها را در جایگزینی مدیریت بازار ارز موضوع درستی می دانند و برخی هم به این روش انتقاداتی دارند.
محمد خوش چهره کارشناس اقتصادی در گفت و گو به اقتصاد آنلاین می گوید: موضوع تک نرخی شدن ارز مشکل اجرایی ندارد اما اراده لازم برای اجرای این موضوع هنوز در کشور شکل نگرفته است.
وی افزود: پیش از اینکه تک نرخی شدن ارز اجرایی شود باید توجه شود که ارز باید چه مکانیسمی قرار است که تک نرخی شود. هر کدام از شیوه های اقتصادی کشور اعم از تعیین نرخ به صورت دستوری و روش تعیین نرخ ارز در نظام آزاد بازار تبعاتی دارد. که البته در کشور ما روش نظام بازار آزاد تعیین نرخ ارز منتقدان فراوانی دارد و هجوم افکار عمومی به اجرای این روش باعث می شود که نتوان به این شکل اجرا فکر شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نظام بازار ارزی به طور حتم باید از ظرفیت بازار ارز استفاده کند، خاطر نشان کرد: در حوزه بازار ارز در نظام بانکی ایران انحرافاتی بوده است که باعث می شد جنبه سوداگری و معاملات سوری در بازار ارز شکل بگیرد. اگر امروز هم در اقتصاد توصیه وزیر اقتصاد بخواهد شکل اجرایی پیدا کند باید توجه شود که اجازه تکرار این انحراف در بازار ارز توسط بانکی ایجاد نشود.
خوش چهره سپس این طور ادامه داد: در کشور ما نظام بانکی به دلیل رشد و برقرار شدن سیاست های غلط به سمت سوداگری پیش رفته است و پیش از این نیز در بازار مسکن و سایر زمینه هایی که شرایط کسب سود در کوتاه مدت فراهم بود بانک ها ورود کردند. بنابراین هر زمینه ای از مدیریت های اقتصادی کشور که قرار است به بانک واگذار شود به طور حتم باید با ابزارهای نظارتی دقیق صورت گیرد.
گفتنی است؛ پیش از این در نظام خرید و فروش ارز به دلیل برقراری تحریم، صرافی ها در نظام مدیریت بازار ارز فعالیت می کردند که به دلیل رفع تحریم ها قرار است مدیریت نظام بازار ارز به بانک ها واگذار شود. مدیران اقتصادی دولت معتقدند این روش به ایجاد شفافیت در بازار کمک می کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی