عصر بازار

معاون وزیرکشور مطرح کرد

جذب ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور

عصر اعتبار- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی ذیل برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصادی برای ۱۲۲ پروژه اولویت‌دار کشور جذب شد.

جذب ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بابک دین‌پرست در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان، اظهارکرد:  هرماه ارزیابی از کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها انجام می‌شود که بر اساس آخرین گزارشی که اعلام‌شده در آذرماه امسال 233 جلسه کارگروه در کشور برگزار شده است که از این تعداد 65 جلسه به ریاست استاندارها و 168 جلسه نیز توسط معاونان استاندارها  تشکیل‌شده است.

وی افزود: استان لرستان در آذرماه امسال 9 جلسه برگزار کرده که در برگزاری جلسات رتبه بالایی دارد و به‌صورت مشترک با یکی از استان‌های کشور در رتبه هفتم کشور قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور تصریح کرد: نامه‌ای را اخیراً از اداره امور اقتصاد دارایی مبنی برجذب 7میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی ذیل برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصادی ارسال‌شده که امسال حدوداً 122 پروژه اولویت‌دار را برای 23 دستگاه ابلاغ کرده است که یکی از این برنامه‌ها موضوع جذب هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای چند استان کشور است.

دین پرست بیان کرد: این سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنایع خودروسازی، نیروگاه‌های برق خورشیدی، مجتمع‌های گردشگری، صنایع شیمیایی، خدمات حمل‌ونقل، صنایع فلزی، مخابرات و حوزه‌های دیگر است و استان لرستان جز 11 استانی است که در این حوزه قرار ندارد که در این زمینه پیگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی روند بیکاری در استان لرستان مشاهده می‌شود که تابستان سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.4 درصد کاهش داشته‌ایم که نرخ بیکاری در استان از 13.4 درصد در سال 94 به 12 درصد در تابستان 95 رسیده است  که از میانگین کشوری که  0.7 درصد کمتر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: در راستای واگذاری پروژه‌ها به بخش غیردولتی آخرین آماری را که در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه شد استان لرستان با 76 پروژه در رتبه هفتم کشور قرارگرفته است؛ 1330 پروژه نیمه‌تمام در سطح کشور واگذارشده که 251 پروژه ملی و1079پروژه استانی است که از این تعداد استان لرستان 76 مورد را به خود اختصاص داده است.

دین پرست افزود: بنا بود 160 هزار میلیارد برای 12 هزار واحد متوسط، کوچک و واحدهای دارای بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی اختصاص یابد که سهم استان لرستان از این 12 هزار بنگاه 304 بنگاه و از 160 هزار میلیارد نیز 405 میلیارد تومان بوده است.

وی اظهارکرد: در راستای بخش‌نامه‌هایی که از بانک مرکزی ابلاغ‌شده یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته استان لرستان شهرستان دلفان بود که بنا شد جز 31 شهرستانی قرار بگیرد که اقدامات ویژه‌ای را در سطح این شهرستان‌ها داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور تصریح کرد: 374 روستا در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در سطح کشور مورد شناسایی قرارگرفته‌اند و ارزیابی که انجام‌شده 37 روستا که حدوداً 10 درصد از آن روستاها قابلیت داشتند که در بخش صنعت ارتقا پیدا کنند مشخص‌شده که سهم استان لرستان سه روستا بوده است.

دین‌پرست خاطرنشان کرد: در ارزیابی که انجام‌شده 92 روستا شناسایی‌شده است که  دارای قابیلت ارتقا در بخش گردشگری و صنایع‌دستی بودند که سهم لرستان 28 روستا است.

وی بابیان اینکه درمجموع 31 روستای استان لرستان در این حوزه‌ها ارتقا پیدا می‌کنند، اضافه کرد: ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی، ممنوعیت اخذ تعدادی از اقساط به‌صورت یکجا و در ابتدای قرارداد پیگیری شده است و اگر در استان واحدهای  تولیدی با مشکل مواجه هستند و بانک‌ها برخلاف این عمل می‌کنند گزارش دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: تا پایان سال 95 هماهنگی‌ها انجام شود تا از روند اجرای پروژه‌های اولویت‌داری که دستگاه‌ها در سطح استان دارند ظرف 10 روز آینده گزارشی ارائه شود تا پیگیری صورت گیرد و اگر دستگاهی از اجرای پروژه‌ها عقب بمانده کمک کنیم تا در پایان امسال پیشرفت قابل‌توجهی در راستای پروژه‌های اولویت‌دار دستگاه‌ها داشته باشیم.

برچسب ها
پورسعید خلیلی