عصر بازار

دستور رئیس جمهور به بیمه‌ها

خبرهای تازه بیمه‌ای از حادثه پلاسکو

عصر اعتبار- مهمترین موضوعی که همزمان با آتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت برخوردار می شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.

خبرهای تازه بیمه‌ای از حادثه پلاسکو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ساختمان 54 ساله پلاسکو صبح روز پنج شنبه دچار حریق شد و ساعتی بعد فروریخت؛ ریزش این ساختمان که مرکز تولید و پخش پوشاک مردانه بود مشکلاتی را برای کسبه محل ایجاد کرده است.

مهمترین موضوعی که همزمان با اتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت برخوردار می شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.

600 واحد صنفی در این مرکز خرید قدیمی حضور داشتند که اکثر آنها تولید کننده و تنها دو طبقه اول آن فروشنده بودند اما بسیاری از این واحدها بیمه نداشتند. آنطور که فاضلی رئیس اتاق اصناف گفته: میزان خسارت کالاهای این پاساژ براساس برآورد اولیه‌ای که از اتحادیه‌های پوشاک و اتحادیه کالای کشباف و اتحادیه پیراهن‌دوزان و اتحادیه لوازم ورزشی داشته‌ایم بیش از هزار میلیارد تومان است. برای میزان دقیق خسارات باید منتظر اتمام کمک رسانی و آوار برداری باشیم.

حادثه تلخ پلاسکو البته امروز حجت الاسلام حسن روحانی را هم به چهارراه استانبول کشاند؛ رئیس جمهور در جریان بازدید از عملیات آواربرداری گفت: بخش تأمین اجتماعی باید به فوریت به مسئله کارگرانی که در شب عید در این حادثه بیکار شده اند ، کمک کند. همچنین بیمه ها باید سریعاً به بیمه شدگان کمک کنند و همچنین آنهایی که بیمه نیستند از طرق دیگر کمک و امداد شوند.

روحانی گفت: شهرداری، دولت، شورای شهر و همه مقامات باید دست به دست هم دهیم تا خسارت ها را کمتر کنیم و از آلام بکاهیم.

در پی حادثه پلاسکو البته مسئولان بیمه ای نیز به میدان آمده و در تلاش برای ارزیابی خسارت واحدهای بیمه شده هستند؛ آنطور که «عبدالناصر همتی» رئیس کل بیمه مرکزی شامگاه روز گذشته  گفته: ایمنی و مدیریت ریسک ساختمان پلاسکو مشکل جدی داشته است، متأسفانه کسبه نیز علی‌رغم بازاریابی‌های معمول و مداوم شبکه فروش صنعت بیمه کشور، حاضر به بیمه نمودن کامل اموال و دارایی خود نشده‌اند.

همتی تأکید کرده : طبق گزارش همکاران من در شرکت‌های بیمه، صرفاً حدود 25 درصد از واحدهای تجاری و تولیدی ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه بوده‌اند که بعضاً به‌دلیل پایین اعلام کردن سرمایه برای عدم پرداخت حق بیمه واقعی، دارای پوشش‌های ناکافی از 50 میلیون تومان تا چند صد میلیونی بوده‌اند که جمعاً از سوی شرکت‌های بیمه کمتر از 40 میلیارد تومان تعهد برای این ساختمان تجاری و تولیدی بیمه شده است.

با این وجود مدیرعامل شرکت بیمه معلم اعلام کرده این شرکت نیمی از خسارت زیان دیدگان پلاسکو را بدون تشریفات اداری پرداخت می کند. محمد ابراهیم تحسیری ادامه داد: در پی وقوع حادثه دلخراش و تاسف بار آتش سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو، مشخص شد تعدادی از بیمه گذاران شرکت بیمه معلم در این سانحه دچار خسارت شده اند.

وی افزود: از این رو کارشناسان واحدهای فنی شرکت آمادگی دارند از امروز شنبه دوم بهمن در محل دفتر مرکزی شرکت پاسخگوی بیمه گذاران خسارت دیده باشند. تصمیم شرکت بر آن شد که بیمه گذاران بیمه معلم خسارت دیده در این حادثه، به محض احراز مدارک بیمه ای خود، نیمی از خسارت وارده را بدون طی تشریفات اداری دریافت کنند. مابقی خسارت نیز پس از تکمیل پرونده پرداخت خواهد شد.

همچنین مدیرعامل بیمه آسیا اعلام کرد که این شرکت بین 7 تا 8.5 میلیارد تومان خسارت به واحدهای زیان‌دیده تحت پوشش خود در ساختمان پلاسکو پرداخت می‌کند.

ابراهیم کاردگر در گفتگویی درباره ارزیابی از میزان خسارت واحدهای ساختمان پلاسکو گفته: حدود 50 واحد از 600 واحد تجاری فعال در ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه آسیا قرار داشتند.

مدیرعامل بیمه آسیا ادامه داد: ارزیابی کارشناسان این شرکت نشان می‌دهد با توجه به سقف تعهدات و نوع پوشش بیمه‌ای، بیمه آسیا بین 7 تا 8.5 میلیارد تومان باید به بیمه گذاران خود خسارت پرداخت کند.

مدیرعامل بیمه ایران هم گفت دستکم صد واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند و برآورد کرد که پوشش و تعهدات ییمه‌ای این تعداد واحد صنفی، در محدوده 30 میلیارد تومان بوده است.

پورکیانی افزود: زیان دیدگان این حادثه، می توانند روز شنبه و با در دست داشتن مدارک به شعبه فردوسی بیمه ایران مراجعه کرده و پس ازتکمیل مدارک، نسبت به دریافت خسارت خود مبادرت ورزند.
در کنار جبران خسارت مغازه دارهای فردوسی، ربیعی وزیر کار از برنامه دولت برای خسارت آتش نشانان و کارگران پلاسکو خبرداده و گفته: خانواده های آتش نشانان آسیب دیده که در معرض تهدید هستند نیز تحت حمایت قرار خواهند گرفت.  سازمان تامین اجتماعی برای جبران هزینه آسیب دیدگان به جهت ادامه درمان و هر نوع هزینه تکمیلی درمان آمادگی کامل دارد.

ربیعی گفت: امروز وزیر کشور با هیئت امنای ساختمان جلسه خواهد داشت تا درباره احیای این ساختمان هم فکری و مذاکره شود.

وزیر کار افزود: همچنین بیمه شدگان تامین اجتماعی که در این حادثه بیکار شده اند، می توانند از فردا صبح با مراجعه به اداره کار ما در خیابان حافظ نسبت به ثبت نام و برقراری بیمه بیکاری اقدام کنند.

خسارت احتمالی پلاسکو بیش از 1500 میلیارد تومان برآورد شده که گفته می شود بیش از 1000 میلیارد تومان از این خسارت بیمه نداشته است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو