عصر بازار

تا یک دهه دیگر ۷۰ درصد معاملات مسکن مجازی می‌شود

عصر اعتبار- رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که تا یک دهه آینده ۷۰ درصد معاملات بخش مسکن از طریق فضای مجازی انجام می‌شود گفت: نمی‌توان جلوی پدیده‌های نوین را سد کرد، بنابراین باید آنها را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و از ظرفیت آنها در جهت رونق اصناف استفاده کنیم.

تا یک دهه دیگر ۷۰ درصد معاملات مسکن مجازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در سمینار تخصصی مشاوران املاک که در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: خوشحالم سمینارهای املاک در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد که مبتنی بر علمی شدن صنف مشاوران املاک است.

وی افزود: از ورود جوانان تحصیل‌کرده به بحث املاک مجازی خوشحالم و به خود می‌بالم چنین افرادی به‌رغم این‌که می‌توانند به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت کنند، در کشور خودمان حضور دارند و به صنف مشاوران املاک خدمات می‌دهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که خلاقیت در صنف مشاوران املاک خلائی است که باید پر شود گفت: باید از پتانسیل مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علمی و فناوری و سایر ارکان برای بالا بردن ظرفیت مشاوران استفاده کنیم. صنف مشاوران املاک، بخصوص افرادی که در سنین بالا قرار دارند به دنبال این هستند که در جهت حرفه‌ای بودن کار خودشان به‌روز باشند. به همین لحاظ امیدواریم مجموعه‌های مجازی حرکتی باشد که بتوانیم خدمات تکمیلی را در خانواده مشاوران املاک که در کل کشور 650 هزار نفر عضو دارد و با احتساب خانواده‌هایشان به 2.4 میلیون نفر می‌رسد ارایه دهیم.

عقبایی به ارتباط مشاوران املاک با 300 صنعت اشاره و تاکید کرد: در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک برای اولین بار 160 دانشجو در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. اما درنظر داریم مهندسی علمی را در این شغل، تکنیکال  پیش ببریم؛ چرا که مهارت‌آموزی با داشتن مدرک صرف متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور حدود 24 وب سایت و مجموعه فضای مجازی در بحث املاک حضور دارند که فعالیت 5-4 شرکت گسترده تر از سایر مجموعه‌ها است. این سایت‌ها عموما دانش محور و علمی رفتار می‌کنند  اما من به  عنوان رییس اتحادیه مسوولیت حفظ حقوق صنف خود را در اولویت قرار می‌دهم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تا یک دهه آینده 70 درصد معاملات مسکن در فضای مجازی انجام شود گفت: نمی‌توان جلوی این پدیده را گرفت؛ زیرا صنوفی که در مقابل تکنولوژی مقاومت کردند دچار رکود شدند و از پدیده‌های نوین جا ماندند. بنابراین من مخالفتی با وب سایت‌های املاک ندارم ولی سه شرط اساسی باید لحاظ شود؛ این سه شرط، داشتن پروانه، وجود نظارت بر این سایت‌ها و عدم حذف مشاوران املاک به عنوان واسطه‌گران قانونی بخش املاک است.

عقبایی هم‌چنین بر دسترسی مشاوران به اطلاعات املاک مورد معامله تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر ریسک خرید ملک در ایران بالاست؛ چرا که مشاوران املاک به هیچ از مسائل مربوط به ملک از جمله وجود معارض، بازداشت بودن ملک، قرار داشتن در طرح و غیره دسترسی ندارند و هرجا که مشکلی در این خصوص پیش می‌آید مقصر اعلام می‌شوند؛ در حالی که ایراد اصلی از نبود زیرساخت‌های لازم است و مشاوران املاک بیگناه هستند.

وی اظهار کرد: مشاوران املاک باید به آخرین وضعیت ملک از نظر وضعیت ثبتی، سطح کاربری، وجود شاکی، مسائل مربوط به قبوض آب و برق و گاز دسترسی داشته باشند تا پرینت این موارد را به خریداران ارایه کنند.

هم‌چنین محمدحسین رفعت‌نژاد، مدیرعامل سامانه املاک آی‌هوم با بیان این‌که روندهای بازاریابی و فروش ملک در حال تغییر است افزود: از ابتدای مردادماه تا کنون 12 میلیون و 400 هزار صفحه تنها در سایت ما بازدید شده و تقریبا 1.5 میلیون کاربر از مجموعه بازدید کرده‌اند.

وی با اشاره به تفاوت وب سایت‌های عمودی و افقی گفت: در وب سایت‌های افقی همه چیز به فروش می‌رسد اما وب سایت‌های عمودی به صورت تخصصی فقط اقدام به فروش یک محصول و کالای خاص می‌کنند که مجموعه‌های تخصصی مسکن از این نوع است. بررسی‌ها نشان می‌دهد زنگ‌خورهای وب سایت‌های عمودی در جهان 6 برابر بیشتر از سایت‌های افقی است و از طرف دیگر کیفیت زنگ‌خورها در سایت‌های عمودی بالاتر است.

رفعت‌نژاد با اشاره به شبکه اطلاع‌رسانی تلگرام گفت: یک کانال تلگرام به ازای هر هزار عضو باید 300 هزار تومان هزیه کند. این هزینه را شرکت ما پرداخت می‌کند تا پتانسیل‌های بیزینس مشخص شود. این موضوع در بلندمدت باعث رابطه برد برد بین آژانس‌های املاک و مجموعه‌های مجازی خواهد شد. در حال حاضر بهترین استفاده مجازی از گوگل انجام می‌شود و اتحادیه نیز آگاهانه با وب سایت‌های مجازی همکاری می‌کند.

در ادامه این همایش، ناصر المعمار مدرس دانشگاه درباره تکنیک‌های مذاکره و بازاریابی در حوزه املاک اظهار کرد: در معاملات املاک، در شروع مذاکره دو تیپ با دو نوع نگرش قرار دارند که بخش زیادی از منافع آنها با هم منطبق نیست و هنر مشاوران، مدیریت تضاد است.

وی با اشاره به اهمیت زبان بدن در حوزه مدیریت تعارض گفت: امکان ندارد دو انسان را در یک معامله بنشانید که هیچ تفاوتی با هم نداشته باشند. به همین دلیل نباید جلوی آن را بگیرید بلکه آن را مدیریت کنید. گام اول گوش کردن دقیق است و مراقبت از این‌که دو طرف وارد موضوعات متفرقه نشوند و جلسه باید به سمت موضوع اصلی هدایت شود.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو