عصر بازار

ادغام ۲ صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری امارات

عصر اعتبار- امارات برای تقویت قدرت مالی خود در دوران کاهش قیمت نفت، ۲ صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ این کشور را با یکدیگر ادغام کرد.

ادغام ۲ صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری امارات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از رویترز، صندوق جدید با دارایی بالغ بر 125 میلیارد دلار، شرکت سرمایه گذاری "مبادله" نام دارد که از ادغام دو شرکت توسعه مبادله و شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفت تشکیل شده است که مالکیت سهام شرکت های بزرگ در صنعت انرژی و دیگر بخش ها را در سراسر جهان در اختیار دارند.

شرکت جدید از نظر مجموع دارایی که بر اساس ارزیابی های اواخر سال 2015 به 125 میلیارد دلار می رسد، در مکان چهاردهم بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری دنیا قرار دارد.

ریاست این صندوق را نیز خالدون المبارک بر عهده خواهد داشت که پیش از این سابقه عضویت در هیأت مدیره چندین شرکت و همچنین ریاست اجرایی صندوق توسعه مبادله را بر عهده داشته است.

صندوق های سرمایه گذاری در کشورهای عرب صادر کننده نفت حوزه خلیج فارس با توجه به کاهش چشمگیر قیمت نفت از اواسط سال 2014 تا کنون اقدام به اجرای سیاست های تطبیقی برای مقابله با کاهش ورود دلارهای نفتی به کشورهای خود کرده اند.

بنابراین گزارش، صندوق توسعه مبادله در سال 2015 برای نخستین بار در هشت سال گذشته نتوانست نقدینگی از دولت امارات دریافت کند اما اکنون صندوق جدید قابلیت جمع آوری پول از طریق بازارهای بین المللی را دارد.

شرکت سرمایه گذاری مبادله با دارایی های شامل سهام شرکت های جنرال الکتریک، شرکت سهامی خاص کارلایل، شرکت انرژی سپسا اسپانیا، شرکت انرژی OMV اتریش، یونی کردیت، ویرجین گالاکتیک و شرکت عمران عربتک امارات، در مجموع 68 هزار کارمند در شعب خود در بیش از 30 کشور دنیا خواهد داشت.

اما دارایی های شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفت به دلیل مناقشه با صندوق دولتی 1MDB مالزی مسدود است. صندوق مالزی سود حاصل از فروش اوراقی که شرکت اماراتی تضمین کرده بود را نپرداخته است. مبلغی که بر اساس ادعای شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفت امارات حدود 6.5 میلیارد دلار است.

صندوق 1MDB دست کم در شش کشور به اتهام پولشویی تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

ابوظبی در راستا تقویب شرکت های مالی خود قصد دارد دو بانک بزرگ امارات یعنی بانم کلی ابوظبی و بانک نخست خلیج را نیز با یکدیگر ادغام کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی